Archiwizacja dokumentów księgowo-podatkowych w 2019 r. (cz. 2/3) – Terminy przechowywania dokumentów księgowych
• księgi rachunkowe - 5 lat;
• karty wynagrodzeń pracowników bądź ich odpowiedniki - przez okres wymaganego dostępu do tych informacji (wynikający z przepisów emerytalnych, rentowych oraz podatkowych), nie krócej jednak niż 5 lat;
• dowody księgowe dotyczące wpływów ze sprzedaży detalicznej - do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy (nie krócej jednak niż do dnia rozliczenia osób, którym powierzono składniki aktywów objęte sprzedażą detaliczną);
• dowody księgowe dotyczące środków trwałych w budowie, pożyczek, kredytów oraz umów handlowych, roszczeń dochodzonych w postępowaniu cywilnym lub objętych postępowaniem karnym albo podatkowym - przez 5 lat od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym operacje, transakcje i postępowanie zostały ostatecznie zakończone, spłacone, rozliczone lub przedawnione;
• dokumentację przyjętego sposobu prowadzenia rachunkowości - przez okres nie krótszy od 5 lat od upływu jej ważności;
• dokumenty dotyczące rękojmi i reklamacji - 1 rok po terminie upływu rękojmi lub rozliczeniu reklamacji;
• dokumenty inwentaryzacyjne - 5 lat;
• pozostałe dowody księgowe i sprawozdania, których obowiązek sporządzenia wynika z ustawy - 5 lat.
Zgodnie art. 74 ust. 3 ustawy o rachunkowości okresy przechowywania zbiorów księgowych oblicza się od początku roku następującego po roku obrotowym, którego dane zbiory dotyczą.
Od 1 stycznia 2019 r., zatwierdzone roczne sprawozdania finansowe podlegają przechowywaniu przez okres co najmniej 5 lat, licząc od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym nastąpiło ich zatwierdzenie. W 2019 r. nie ma już obowiązku trwałego przechowywania tych sprawozdań.
Nowe zasady przechowywania zatwierdzonych sprawozdań finansowych stosuje się również do rocznych sprawozdań finansowych sporządzonych za rok rozpoczynający się przed dniem 1 stycznia 2019 r.
Zobacz także wcześniejsze aktualności z serii "Archiwizacja dokumentów księgowo–podatkowych":
Zasady archiwizacji wynikające z Ustawy o Rachunkowości
Terminy przechowywania dokumentów ZUS i dokumentów podatkowych w firmie
Dbamy o Twoją prywatność
Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.
Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.
Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.
Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.
Wybór zgód
- Meta - Polityka prywatności
- Google Products - Polityka prywatności
- Sales Manago - Polityka prywatności
- Smartsupp products - Polityka prywatności