Zintegrowany System Kwalifikacji, to odpowiedź na zmiany zachodzące na rynku pracy i w gospodarce. W Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK) zostały zebrane, opisane i uporządkowane wymagania jakie należy spełniać aby uzyskać potwierdzenie posiadanych kwalifikacji w formie certyfikatu w poszczególnych zawodach objętych Zintegrowanym Systemem Kwalifikacji. ZSK określa wymagania, zasady i standardy potwierdzania funkcjonujących w nim kwalifikacji, tożsame dla wszystkich krajów Unii Europejskiej, co gwarantuje wysoką jakość i szerokie zastosowanie certyfikatów zawodowych wydawanych w ramach systemu.
Nabycie kwalifikacji (tj. uzyskanie przez zainteresowanego potwierdzenia posiadania wymaganego poziomu wiedzy i umiejętności) obejmuje dwa procesy:
- walidację (potwierdzenie) kwalifikacji, której celem jest sprawdzenie czy osoba ubiegająca się o nadanie określonej kwalifikacji, osiągnęła wszystkie efekty uczenia się wymagane dla tej kwalifikacji ("egzamin")
- certyfikację, której celem jest wydanie certyfikatu potwierdzającego nabycie kwalifikacji.
Do przeprowadzenia walidacji oraz wydawania certyfikatów upoważnione są jedynie Instytucje Certyfikujące (IC), które spełniły określone prawem wymagania i w efekcie uzyskały niezbędne uprawnienia.
Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce posiada status Instytucji Certyfikującej dla poniższych kwalifikacji.