Zgodnie z ustawa o rachunkowości usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych polega na:
- prowadzeniu, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
- okresowym ustalaniu lub sprawdzaniu drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
- wycenie aktywów i pasywów oraz ustalaniu wyniku finansowego,
- sporządzaniu sprawozdań finansowych,
- gromadzeniu i przechowywaniu dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.
Decydując się na taką działalność należy również pamiętać, że:
- opracowanie i aktualizacja polityki rachunkowości spoczywa na kierowniku danej jednostki (biuro rachunkowe może doradzać, inicjować zmiany, pomóc w przygotowaniu),
- nie wszystkie księgi pomocnicze może prowadzić biuro rachunkowe (będzie tak w przypadku ewidencji zapasów, raportów kasowych, ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących itp.),
- gromadzenie dokumentów księgowych przez biuro rachunkowe odbywa się na bieżąco w toku współpracy (czas gromadzenia dokumentów przez biuro, kiedy ma nastąpić przekazanie jednostce oraz w jaki sposób - wymaga odrębnego doprecyzowania),
- obowiązki biura rachunkowego związane z inwentaryzacją dotyczą głównie potwierdzenia sald rozrachunków oraz szeroko pojętej weryfikacji (przeprowadzenie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów czy środków trwałych to obowiązek kierownika jednostki),
- do wyceny niektórych aktywów czy pasywów typu nieruchomości inwestycyjnych itp. biuro rachunkowe nie posiada odpowiednich kompetencji (w sprecyzowanych terminach jednostka powinna dostarczyć stosowne wyceny do biura rachunkowego).
Decydując się na działalność gospodarczą polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg należy mieć również na uwadze, że przepisy rozdziału 8a ustawy o rachunkowości określają także wymogi dotyczące:
- niekaralności osób zajmujących się usługowym prowadzeniem ksiąg,
- obowiązkowego zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z taką działalnością.