Reprezentacja czy reklama – wyjaśnienia Dyrektora KIS
Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 4 września 2019 r. (nr 0114-KDIP2-2.4010.301.2019.1.RK), wyjaśnił, że ocena charakteru wydatku (reprezentacja czy reklama) możliwa jest na podstawie:
• całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika,
• rozmiarów wydatków,
• ich jednostkowej wartości,
• ustalenia kręgu osób, do których jest skierowana,
• okoliczności wręczania prezentów itp.
Zgodnie z w/w interpretacją jeżeli wartość jednostkowa upominków przekazywanych kontrahentom jest niska oraz ich rozdysponowanie ma charakter masowy, to wydatki poniesione na ich zakup nie spełnią kryterium okazałości, czy też wystawności, a w konsekwencji nie powinny podlegać wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów. Dlatego upominki o niewielkiej wartości typu: długopisy, bloczki do notowania, parasolki, co do zasady, nie mają charakteru reprezentacyjnego. Z kolei wydatkami na reprezentację są zgodnie z przedstawioną interpretacją upominki przekazywane nie w celu zareklamowania produktów przedsiębiorcy, lecz w celu uhonorowania wybranych kontrahentów eleganckim, ekskluzywnym upominkiem o dużej wartości. Według dyrektora KIS nie ma przy tym znaczenia czy umieszczono na nich logo firmy lub produktu, czy też nie, ponieważ takie działania mają na celu tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, budowę odpowiednich relacji z klientami w celu wywołania jak najlepszego wrażenia, czyli mają charakter reprezentacyjny. Dlatego przekazywanie prezentów o dużej wartości mimo, że są oznakowane we wskazany wyżej sposób (logo) wskazuje na to, że jest to reprezentacja.
Bardzo podobna sytuacja ma miejsce, kiedy upominki przekazywane są wyselekcjonowanym klientom, a określenie progu wartości przekazywanych upominków uzależnione jest od funkcji osoby otrzymującej upominek w strukturze kontrahenta. Według wyjaśnień organu podatkowego charakter takich wydatków świadczy o zamiarze kreowania lepszego postrzegania przedsiębiorcy na zewnątrz w porównaniu z podmiotami gospodarczymi świadczącymi lub oferującymi podobne usługi bądź produkty. Dlatego działania takie mają na celu ułatwienie nawiązywania i podtrzymanie kontaktów handlowych, także poprzez budowanie osobistych relacji, a ich zasadniczym celem jest kształtowanie wizerunku przedsiębiorcy, jako zasobnego, godnego zaufania partnera biznesowego (reprezentacja - NKUP).
Dbamy o Twoją prywatność
Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.
Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.
Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.
Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.
Wybór zgód
- Meta - Polityka prywatności
- Google Products - Polityka prywatności
- Sales Manago - Polityka prywatności
- Smartsupp products - Polityka prywatności