Podatnicy CIT mają obowiązek składać urzędom skarbowym zeznanie CIT-8 o wysokości dochodu osiągniętego/straty poniesionej, w danym roku podatkowym – do końca trzeciego miesiąca roku następnego.
W tym terminie powinni również wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu, a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.
Zeznanie CIT 8 zgodnie z obowiązującymi przepisami Ordynacji podatkowej składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a od 1 stycznia 2019 r. obowiązek składania zeznań CIT w formie elektronicznej dotyczy wszystkich podatników.
Również na podatniku CIT spoczywa wyłączny obowiązek opatrzenia zeznania CIT-8 własnym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, bądź wyznaczenia w tym celu pełnomocnika. W przypadku utrudnień związanych z realizacją przez podatnika CIT obowiązku podpisania zeznania za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego możliwe jest również zlecenie tej czynności do wykonania innemu podmiotowi działającemu w imieniu i na rzecz podatnika, np. biuru rachunkowemu. W takim przypadku zeznania CIT mogą być także podpisane przez wyznaczonego w tym celu pełnomocnika.
Kwestię tę regulują przepisy Ordynacji podatkowej, zgodnie z którymi,
jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. Pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz zawiadomienie o odwołaniu tego pełnomocnictwa składa się naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników. Może być ono złożone również w formie dokumentu elektronicznego - adresatem jest w tym przypadku Szef Krajowej Administracji Skarbowej.
Jeżeli przepisy prawa podatkowego wymagają podpisania deklaracji przez więcej niż jedną osobę, pełnomocnictwo do podpisania tej deklaracji jest dopiero wtedy skuteczne, jeżeli udzieliły go wszystkie osoby.
Wzór pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej czyli UPL-1, oraz wzór zawiadomienia o odwołaniu takiego pełnomocnictwa OPL-1, określa rozporządzenie Ministra Finansów. Złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej nie powoduje dodatkowych obciążeń finansowych, ponieważ czynność ta zwolniona jest z opłaty skarbowej.
Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej informuje, że pracuje nad wprowadzeniem rozwiązań, które ułatwią najmniejszym podatnikom CIT składanie zeznań podatkowych. W ramach tych prac MF opracowało między innymi projekt rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminu do złożenia zeznania CIT-8, tj. do 31.10.2019 r., przez niektórych podatników osiągających wyłącznie dochody wolne od podatku dochodowego od osób prawnych i niepełniących funkcji płatnika dla osób fizycznych.
Dorota Andrychowska
Zapraszamy na szkolenie:
Akademia CIT organizowane przez Fundację Rozwoju Rachunkowości
Warszawa
Katowice