Zasady, metody oraz narzędzia zarządzania jakością
Aktualnie w dostępnej literaturze można odnaleźć bardzo szeroki zbiór terminów, które dotyczą instrumentów kształtowania jakości w firmie. Mamy na myśli: zasady, sposoby, koncepcje, metody, narzędzia, techniki osiągania celów.
Ogólnie możemy przyjąć następujący podział instrumentów na: zasady, narzędzia i metody przy czym zaznaczmy, że:
- NZJ - narzędzia zarządzania jakością – służą do zbierania oraz przetwarzania danych, które są związane z różnorodnymi aspektami zarządzania jakością np. - schemat blokowy, diagram Ishikawy, diagram Pareto, histogram, arkusze kontrolne, wykresy korelacji, karta kontrolna.
- ZZJ - zasady zarządzania jakością – precyzują odniesienie firmy oraz jego pracowników do ogólnie rozumianych problemów jakości np. zasady Deminga, zasada „ciągłego doskonalenia procesów” (kaizen), zasada „zera defektów”, zasada pracy zespołowej.
- MZJ - metody zarządzania jakością – cechują się planowaniem, powtarzalnym oraz opartym na analitycznych podstawach sposobem postępowania przy realizowaniu zadań powiązanych bezpośrednio z zarządzaniem jakością np. QFD, analiza wartości, FMEA – wyrobu/konstrukcji, FMEA – procesu, SKO; SPC, DOE; Shainina.Istnieje bardzo dużo instrumentów służących do zarządzania jakością, jednak my skupimy się na kilku wybranych.
Twórcą wykresu Pareto jest włoski ekonomista Vilfredo Pareto. Podstawą odkrycia stało się rozważanie rozkładu dochodów między grupami społecznymi. Pareto analizował rozplanowanie zysków ludności w ustalonych przedziałach oraz ujął te koneksje w sposób graficzny przy użyciu danych statystycznych. W ten sposób Pareto zauważył, że mniejszość zdobywa przeważającą większość dóbr. Często możemy się spotkać z innymi nazwami tego podejścia tj.: krzywa Lorenza – Pareto, prawo 20 – 80, albo metoda ABC.
Diagram Pareto lub Pareto-Lorenza jest typem wykresu, który zawiera zarazem słupki, jak również wykres liniowy. Słupki określają wartości w porządku malejącym, natomiast wykres liniowy wskazuje skumulowane sumy każdej kategorii od lewej do prawej. Pionowa oś lewa na ogół obejmuje np. częstości obserwacji, może także reprezentować koszt albo inną ważną miarę. Natomiast pionowa oś prawa przedstawia zsumowany procent całości obserwacji, sumaryczny koszt bądź sumę wybranej miary. Celem diagramu Pareto jest przedstawienie najbardziej istotnych czynników.
Aby przeprowadzić analizę Pareto należy uwzględnić następujące etapy:
1. Wybór analizowanych czynników
2. Wybór jednostek miar ( kg, tona, metr)
3. Wybór przedziału czasowego
4. Wyznaczenie osi
5. Uszeregowanie przyczyn, które mają wpływ na proces
6. Wyznaczenie skumulowanych wartości procentowych przyczyn
7. Sporządzenie wykresu Pareto-Lorenza
Należy zaznaczyć, że zasada i analiza Pareto pozwala wybrać priorytety, a także znacznie ułatwia organizację czasu, co sprawia, że osiągamy maksymalnie możliwe go osiągnięcia wyniki w możliwie najkrótszym czasie. Sprzyja także organizacji pracy w zespole, w zależności od przydatności oraz umiejętności jej uczestników.
Diagram Ishikawy jest diagramem przyczynowo - skutkowym. Stanowi on narzędzie umożliwiające w wizualny i logiczny sposób określić wszystkie powody (przyczyny) występowania określonego problemu (skutku). Taka forma (szkielet ryby) pozwala dostrzec powiązanie każdej przyczyny z określonym skutkiem. Diagram stosuje się w sytuacji, kiedy chcemy szeroko spojrzeć na analizowany problem szukając rzeczywistych przyczyn problemu a nie tych, które nasuwają się jako pierwsze i wydają się początkowo oczywiste.
Aby zastosować ten rodzaj diagramu należy:
- należy zidentyfikować i jasno zdefiniować problem który ma być rozwiązany
- ustalić główne kategorie możliwych przyczyn występowania problemu,
- określić przyczyny problemu dopasowując je do stworzonych wcześniej kategorii lub tworząc nowe
- na koniec należy poddać analizie powstały diagram wskazują na te przyczyny, które wydaje się mieć największy wpływ na powstawanie analizowanego problemu.
Diagram „rybiej ości” jest bardzo pomocnym narzędziem w zarządzaniu. Pozwala on w prosty i przejrzysty sposób zwizualizować problem wraz z potencjalnymi obszarami jego przyczyn. Taki model sprzyja także rozwiązywaniu problemów w ramach tzw. burzy mózgów.
Analiza stosowana w celu ustalenia czynników i przyczyn spadku jakości zarazem produktu, jak również procesu. Narzędzie to odnalazło zastosowanie w przeróżnych branżach, a w szczególności w sektorze przemysłu. Należy zaznaczyć ze jest ona obowiązkowo stosowana w firmach z branży motoryzacyjnej, które posiadają standard QS-9000
1. FMEA produktu jest zalecana w następujących sytuacjach:
- wdrażania nowych usług, wyrobów lub modernizacji istniejących
- użycia nowatorskich technologii
- znalezienia nowych potencjalnych możliwości użycia wyrobu, usługi
- użytkowania wyrobu w wyjątkowo trudnych warunkach.
2. FMEA procesu – jest przeprowadzana w celu rozpoznania przyczyn występujących problemów, a także zakłóceń na jakie napotykamy podczas realizacji zaplanowanych procesów.
Analiza w tym przypadku jest stosowana w następujących sytuacjach:
- przed przystąpieniem do seryjnej produkcji wyrobu
- w trakcie planowania produkcji
- wdrożenia nowych wyrobów bądź usług
- udoskonalenia niestabilnych procesów
Zarówno w teorii, jak również w praktyce zarządzania, benchmarking definiuje się jako nieustanny proces porównywania się z najlepszymi firmami, wykorzystywanie dla własnych korzyści osiągnięć, które sprawdziły się w innych firmach, podpatrywanie oraz uczenie się od najlepszych konkurentów.
Jednym słowem, benchmarking jest metodą, która polega na naśladowaniu najlepszych firm w obszarach będących słabymi stronami naszej firmy. Aby nie ponosić kosztów wprowadzania ryzykownych zmian, bezpieczniej jest wzorować się na sprawdzonych działaniach przez inne przedsiębiorstwa.
Istotą benchmarkingu jest m.in.:
− uczenie się od najlepszych przez porównywanie się z najlepszymi
− poszukiwanie najefektywniejszych metod dla danej działalności pozwalających
osiągnąć przewagę konkurencyjną
− porównywanie procesów, produktów i usług z ich odpowiednikami u najlepszych
konkurentów
− ciągła ocena produktów, usług i metod danego przedsiębiorstwa w świetle
osiągnięć konkurentów lub liderów w danej branży
− poszukiwanie wzorcowych sposobów postępowania przez uczenie się od
innych i wykorzystywanie ich doświadczenia
Wykorzystanie metody benchmarkingu umożliwia porównanie się z konkurencją
w określonych sferach działania oraz w przypadku stwierdzenia słabych stron –
wykorzystanie wiedzy i doświadczenia konkurencji, nie ponosząc strat wynikających
z ryzyka wprowadzania niesprawdzonych zmian.
Zapraszamy Państwa do uczestnictwa w szkoleniu KPI - KLUCZOWE WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI organizowanym przez Centrum Szkoleniowe FRR w KATOWICACH oraz WARSZAWIE.
źródło:
1.strefa-iso.pl
2.pkn.pl
3.bsigroup.pl
4.pcp.com.pl
5.tnoiksgh.org
6.mfiles.pl
7.jakosc.biz
8.ibspan.waw.pl
9.jakosc.biz.pl
10.statsoft.pl
Dbamy o Twoją prywatność
Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.
Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.
Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.
Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.
Wybór zgód
- Meta - Polityka prywatności
- Google Products - Polityka prywatności
- Sales Manago - Polityka prywatności
- Smartsupp products - Polityka prywatności