Czym są i kiedy wystawiać faktury VAT Marża?
W przypadku tego dokumentu podstawą opodatkowania jest marża i to właśnie od niej sprzedawca odprowadza podatek VAT, przy czym nie ma możliwości odliczenia VAT wynikającego z faktur zakupu. Powstaje zatem pytanie: jaka jest różnica między standardową fakturą a fakturą marża? Różnica polega na zestawie elementów niezbędnych na dokumencie. W przypadku faktury marża opodatkowaniu podlega jedynie kwota prowizji, jaką pobiera sprzedawca oraz nie zawiera stawki i kwoty podatku.
MARŻA jest pojęciem określającym zysk uzyskiwany na sprzedaży. Określa ona nadwyżkę uzyskiwaną na sprzedaży dobra towaru lub usługi ponad bezpośrednie koszty jego uzyskania, czyli:
Marża = cena sprzedaży – koszt sprzedanego towaru lub usługi
Podstawę opodatkowania stanowi marża, która jest naliczana przez sprzedawcę. Odprowadza on podatek od marży jaką naliczył przy sprzedaży. Równocześnie nie mając możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie odsprzedawanych towarów.
Jakie podmioty mogą wystawić fakturę marża?
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2004 nr 54 poz. 535) określa, iż faktury marża mogą wystawiać podmioty, w których przypadku podstawą opodatkowania jest marża. Możemy do nich zaliczyć firmy, które świadczą takie usługi jak:
- dostawy używanych towarów,
- dostawy antyków,
- dostawy dzieł sztuki,
- turystyczne.
Elementy faktury VAT marża
Faktura VAT marża stanowi szczególny rodzaj faktury, która powinna zawierać takie elementy jak:
- nr NIP nabywcy i sprzedawcy,
- imię i nazwisko, adres sprzedawcy i nabywcy,
- datę dokonania sprzedaży,
- datę wystawienia faktury,
- nazwę towaru lub usługi,
- jednostkę miary lub ilość sprzedanych towarów bądź rodzaj wykonanych usług,
- ogólną sumę należności (wyrażoną cyframi i słownie)
- właściwe oznaczenie faktury.
Faktura marża musi zawierać jedną z poniższych adnotacji w zależności od rodzaju sprzedaży:
- dla dostawy towarów używanych – określenie „procedura marży – towary używane”,
- dla usług turystycznych – określenie „procedura marży dla biur podróży”,
- dla dostawy przedmiotów kolekcjonerskich i antyków – określenie „procedura marży – przedmioty kolekcjonerskie i antyki”
- dla dostawy dzieł sztuki – fraza „procedura marży – dzieła sztuki”.
Plusy i minusy faktury VAT marża
Przepisy dają dowolność stosowania tego typu faktur. Osoby, które prowadzą komisy samochodowe, czy też handlujące antykami nie mają obowiązku wystawiania faktur marża. Mogą własnowolnie wybrać tę postać rozliczenia, bądź zostać przy zwykłych dokumentach VAT. Biura podróży mają obowiązek stosowania procedury VAT marża.
Znaczącą korzyścią dla sprzedającego jest niższa kwota podatku VAT należnego. Przeważnie podatek VAT jest naliczany od całkowitej sumy sprzedaży. Jednakże przy wystawianiu faktury marża opodatkowaniu podlega tylko kwota prowizji, która jest pobierana przez sprzedawcę. Związane jest to bezpośrednio z niższą kwota podatku odprowadzaną do Urzędu Skarbowego.
W tym przypadku jest to zaleta faktury marża dla sprzedawcy, ale dla nabywcy jest wadą, ponieważ na fakturze nie jest wyszczególniona stawka i kwota podatku, a co za tym idzie - nabywca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego. Należy pamiętać, że faktur marża nie można księgować w ewidencji zakupów VAT. Niewątpliwie korzyścią dla kupującego w tych okolicznościach jest fakt, że cała suma nabycia jest kosztem prowadzenia działalności, a nie jak w przypadku standardowych faktur, gdzie do kosztów zalicza się jedynie kwotę netto.
Jak obliczyć VAT od marży?
Aby obliczyć VAT sprzedawca musi najpierw wyliczyć kwotę marży, czyli różnicę między ceną sprzedaży, a ceną nabycia. Powstaje w ten sposób kwota marży brutto, czyli marża netto z podatkiem VAT. Żeby wyliczyć sumę podatku VAT, który należy odprowadzić do Urzędu Skarbowego należy obliczyć różnicę między marżą brutto a marżą netto.
PRZYKŁAD:
Komis samochodowy „AUTOCentrum” nabył od osoby fizycznej używany samochód za sumę 30000zł. Następnie sprzedał go za kwotę 36000zł wystawiając fakturę VAT marża. Obliczmy jakiej wysokości podatek będzie musiał odprowadzić do US właściciel komisu:
- wymiar marży: 36 000 – 30 000 = 6 000 zł
- marża netto: 6 000/1,23 = 4 878,04 zł
- podatek VAT od marży brutto: 6 000 – 4 878,04 = 1121,96 zł
W tej sytuacji właściciel komisu musi odprowadzić do US podatek VAT w wysokości 1121,96 zł.
Zapraszamy Państwa do uczestnictwa w szkoleniu VAT MARŻA - SZCZEGÓLNE PROCEDURY ROZLICZANIA PODATKU VAT organizowanym przez Centrum Szkoleniowe FRR w KATOWICACH oraz WARSZAWIE. Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowany zespół specjalizujący się w sprzedaży i rozliczeniach VAT. Dysponujemy zaawansowanym zapleczem naukowym i merytorycznym. Oferujemy również wiele innych szkoleń i kursów z zakresu rozliczeń podatkowych, faktur VAT i ewidencji rachunkowej. Niektóre z nich organizowane są zdalnie za pośrednictwem łączy online. Zachęcamy do kontaktu.
Źródło:
1.afaktury.pl
2.proseedmag.pl