Program 500+ a przepisy o ochronie danych osobowych

17.03.2016 2016-03-17T00:00:00+01:00 https://www.frr.pl/news/289/program-500a-przepisy-o-ochronie-danych-osobowych
Fundacja Rozwoju Rachunkowości
1 kwietnia 2016 – START Programu „Rodzina 500 plus” a ochrona danych osobowych

Program „Rodzina 500 plus” stanowi nieopodatkowane wsparcie w wysokości 500 zł miesięcznie na każde drugie i kolejne dziecko w rodzinie i wypłacane będzie aż do momentu uzyskania przez nie pełnoletniości. Wsparcie zostanie przydzielone także:
    - rodzinom, które mają niskie dochody i mają jedno dziecko,
    - rodzicom i opiekunom samotnie wychowującym dzieci (niezależnie od kwoty świadczeń alimentacyjnych),
    - rodzicom bez względu na ich stan cywilny.

Wsparcie z Programu Rodzina 500 plus przysługuje tym rodzinom, których dochód na członka nie przekroczy 800 zł i 1200 zł w przypadku dzieci niepełnosprawnych. Według danych szacunkowych programem Rodzina 500 plus objętych zostanie 2,7 mln rodzin, które wychowują 3,7 mln dzieci.
Wniosek o świadczenie można składać od chwili startu programu, czyli od
1 kwietnia. Jego wzór jest określony w rozporządzeniu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Wniosek można złożyć w wersji papierowej w gminie, tradycyjnie przesłać pocztą lub w wersji elektronicznej za pomocą: bankowości elektronicznej, Platformy Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), portalu emp@tia (empatia.mrpips.gov.pl) oraz za pośrednictwem ePUAP.
Przysługujące świadczenie wychowawcze będzie wypłacane przez:
    - urząd miasta,
    - gminy,
    - ośrodek pomocy społecznej
    - gminne centra do realizacji świadczeń socjalnych.
Środki pieniężne będą wypłacane w trybie dogodnym dla rodziców tj. przelew na konto lub odbiór gotówki w kasie urzędu miasta lub ośrodku pomocy społecznej.

Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych odnosi się z uwagami do projektu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci. GIODO jest zdania, że stosowanie zmienionych przepisów ustawy o ochronie danych osobowych może stwarzać trudności, a także wątpliwości interpretacyjne. Mowa w szczególności o art. 38 pkt 1, który ma umożliwić wszystkim organom publicznym wymianę danych o obywatelach bez ograniczeń narzucanych przez ochronę danych osobowych.
W piśmie GIODO w sprawie rządowego projektu ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci możemy przeczytać, że, z analizy dokumentów dostępnych na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny) wynika, iż zmiana ta wprowadzona została do projektu podczas obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów, co uniemożliwiło organowi do spraw ochrony danych osobowych wyrażenie opinii w tym zakresie. Taki sposób procedowania projektu jest nie do zaakceptowania przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych tym bardziej, że projektowane regulacje zmieniające ustawę o ochronie danych osobowych odnosić się będą do praw podstawowych jednostek, a ostateczny kształt przepisów w sposób bezpośredni dotyczył będzie podstawowych zasad ochrony danych osobowych. Co więcej – wprowadzenie zmian do przepisów ustawy o ochronie danych osobowych, czyli aktu prawnego o charakterze ogólnym, niejako „przy okazji” procedowania regulacji dotyczącej świadczenia wychowawczego uznać należy za niebezpieczny precedens, który nie powinien mieć miejsca.

Generalny Inspektor podnosi, że projektowane zmiany ustawy o ochronie danych osobowych są sprzeczne z przepisami dyrektywy 95/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 24 października 1995 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu tych danych (Dz. Urz. WE L 281 z 23.11.1995, str. 31, z późn. zm.).
Nie może bowiem umknąć uwadze, iż dotychczasowy – wypracowany w oparciu o przepisy prawa Unii Europejskiej – model ochrony danych osobowych opierał się na konstrukcji administratora danych, czyli najważniejszego podmiotu w procesie przetwarzania danych, decydującego o celach i środkach przetwarzania danych osobowych (art. 7 pkt 4 ustawy o ochronie danych osobowych). Ten administrator danych, zarówno ze względu na ciążące na nim rozliczne obowiązki wynikające z przepisów o ochronie danych osobowych, jak i posiadane przez niego uprawnienia w procesie przetwarzania danych, musi być – w istniejącym stanie prawnym – jednoznacznie zidentyfikowany. Tymczasem projekt wprowadzając (art. 38 pkt 1) w ust. 2a art. 23 ustawy o ochronie danych osobowych koncepcję administratora danych, którego można by nazwać „zbiorowym” albo „łącznym”, albo „wspólnym”, odstępuje od aktualnego modelu ochrony danych osobowych.
Nie można również pominąć faktu, że zmiany w polskich przepisach dotyczących ochrony danych osobowych są nieuniknione. Niebawem ostatecznie przyjęte zostanie przez organy Unii Europejskiej rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnym przepływem takich danych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), które po dwuletnim okresie będzie obowiązywać we wszystkich państwach członkowskich UE. Zobliguje to polskiego ustawodawcę do przeprowadzenia przeglądu całego krajowego ustawodawstwa pod kątem jego zgodności z przepisami rozporządzenia UE. Tymczasem proponowane w art. 38 projektu zmiany ustawy o ochronie danych osobowych stoją w sprzeczności z rozwiązaniami już przyjętymi w projekcie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnym przepływem takich danych (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych), a więc aktu prawnego, który po zakończeniu dotyczącej go procedury legislacyjnej będzie obowiązywał w Polsce w sposób bezpośredni (wykluczone zatem będzie kreowanie jakichkolwiek odmiennych rozwiązań przez ustawodawcę krajowego)” .

W związku ze zbliżającym się terminem startu Programu „Rodzina 500 plus” jak i wieloma wątpliwościami wynikającymi z faktu jak na obowiązki podmiotu wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych wpływa realizowanie wypłaty świadczeń zapraszamy Państwa do uczestnictwa w naszym szkoleniu „PROGRAM 500+ A PRZEPISY O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH”. Jego celem jest wyjaśnienie problematyki ochrony danych osobowych oraz rozwianie wątpliwości, gdy administratorem danych przetwarzanych w związku z realizacją obowiązków wynikających z ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci jest instytucja, która decyduje o celach i środkach przetwarzania danych, w szczególności będą to gminy i ośrodki pomocy społecznej.

Uczestnicy szkolenia zdobędą wiedzę na temat aktualnych prawnych regulacji dotyczących danych osobowych oraz zasad przestrzegania obowiązujących standardów w związku z wprowadzeniem Programu 500+. Wszystkie powyższe zagadnienia przedstawi trener Tomasz Gzela – ekspert z 15 letnim stażem na rynku szkoleniowym, który specjalizuje się m.in. w: w procedurze karnej skarbowej, nieujawnionych źródłach przychodu, kontroli fiskalnych, szeroko rozumianej odpowiedzialności podatkowej i finansach publicznych.
Szkolenie nie jest wyłącznie odczytaniem wiedzy z podręczników np. prawa, czy przepisów ustaw lub rozporządzeń, ponieważ zależy nam na przyswojeniu przez Państwa niezbędnych informacji i umiejętności samodzielnego szukania rozwiązań. Na koniec szkolenia przewidziany jest czas na zadawanie pytań przez uczestników szkolenia.

PROGRAM 500+ A PRZEPISY O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH
Warszawa
Katowice

Jesteś zainteresowany szkoleniami zamkniętymi
przygotowanymi zgodnie z potrzebami Twojej firmy?

Zadzwoń!
  • Warszawa zadzwoń 22 583 10 00
  • Katowice zadzwoń 32 353 09 26
zamknij
zamknij

zamknij

Dbamy o Twoją prywatność

Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.

Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.

Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.

Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Wybór zgód

Wyświetl szczegóły