Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce informuje, że w związku z wątpliwościami dotyczącymi interpretacji art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu otrzymała informację z Departamentu Operacji Krajowych NBP zawierającą interpretację zgodnie, z którą obowiązek wskazany w art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczący informowania GIIF o transakcjach kupna lub sprzedaży wartości dewizowych, w tym złota dewizowego i platyny dewizowej nie przewiduje żadnych wyłączeń w zakresie raportowania transakcji rozliczanych za pośrednictwem rachunku bankowego.
Zdaniem Departamentu Operacji Krajowych NBP przepis jednoznacznie wskazuje, że obowiązek informowania GIIF spoczywa na instytucji obowiązanej przeprowadzającej transakcję kupna lub sprzedaży wartości dewizowych. Formularz dotyczący raportowania do GIIF („karta aktualizacji/rejestracji transakcji kupna lub sprzedaży”), z których korzystają przedsiębiorcy zawiera takie pola jak np.: kruszec, próba kruszcu, waga w uncjach. Banki nie korzystają z takich kart, gdyż podlegają obowiązkom wskazanym w innej podstawie prawnej tj. art. 72 ust. 1 pkt 2 ustawy PPPFF i raportują jedynie przepływ środków z rachunku na rachunek.