Nowe brzmienie otrzyma art. 37 ustawy a w świetle nowej treści rozszerzone zostaną obowiązki IO (biura rachunkowego) w przypadku identyfikacji beneficjenta rzeczywistego, gdy w danym podmiocie jest nim osoba fizyczna zajmująca wyższe stanowisko kierownicze.
W takiej sytuacji IO (biura rachunkowe) będą miały obowiązek udokumentować wszystkie utrudnienia:
- powodujące brak możliwości ustalenia lub wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych będących beneficjentami rzeczywistymi określonymi według standardowych kryteriów,
- związane z uzasadnionymi czynnościami podejmowanymi w celu weryfikacji tożsamości takiego beneficjenta rzeczywistego.
Ponadto IO (biura rachunkowe), identyfikując beneficjentów rzeczywistych oraz podejmując uzasadnione czynności w celu weryfikacji ich tożsamości, nie będą mogły polegać wyłącznie na informacjach pochodzących z CRBR lub rejestru innego państwa członkowskiego będącego odpowiednikiem CRBR. Zaczerpnięcie informacji z CRBR to oczywiście podstawowy obowiązek, ale poza tym IO (biura rachunkowe) od dnia 31 października 2021 r. będą musiały we własnym zakresie ustalić informacje o beneficjentach rzeczywistych klienta.
Natomiast w razie rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR a ustalonymi informacjami IO (biuro rachunkowe) będzie miało obowiązek odnotować rozbieżności i podjąć czynności w celu wyjaśnienia przyczyn tych rozbieżności. W przypadku potwierdzenia rozbieżności IO (biuro rachunkowe) będzie musiało przekazywać organowi właściwemu w sprawach Rejestru zweryfikowaną informację o tych rozbieżnościach wraz z uzasadnieniem i dokumentacją dotyczącą odnotowanych rozbieżności.
Ponadto od 31 października 2021 r. zmianie ulegnie art. 50 ustawy dotyczący jednego z podstawowych dokumentów AML, który musi mieć każda IO (biuro rachunkowe), czyli tzw. wewnętrznej procedury IO.
Z końcem października 2021 r. taki dokument będzie musiał określać także zasady:
- odnotowywania rozbieżności między informacjami zgromadzonymi w CRBR a informacjami o beneficjentach rzeczywistych klienta ustalonymi w związku ze stosowaniem przepisów ustawy,
- dokumentowania utrudnień stwierdzonych w związku z weryfikacją tożsamości beneficjenta rzeczywistego oraz czynności podejmowanych w związku z identyfikacją jako beneficjenta rzeczywistego osoby fizycznej zajmującej wyższe stanowisko kierownicze,
Pojawi się też podstawa prawna dotycząca obowiązku bieżącej weryfikacji wewnętrznej procedury IO i jej aktualizacji w razie potrzeby.