Umorzenie subwencji z PFR – zagadnienia ogólne

03.08.2021 2021-08-03T00:00:00+02:00 https://www.frr.pl/news/1169/umorzenie-subwencji-z-pfr-zagadnienia-ogolne
Fundacja Rozwoju Rachunkowości
W związku z sytuacją spowodowaną pandemią COVID-19 przedsiębiorcy uzyskali różnego rodzaju wsparcie finansowe, w tym subwencję z PFR z tarczy finansowej. Taka subwencja może być umorzona w części jak i w całości.

Zasadniczo cały proces rozliczenia subwencji odbywa się w bankowości elektronicznej banku, za pośrednictwem którego przedsiębiorca zawarł umowę subwencji finansowej. Może go przeprowadzić (jednoosobowo) osoba, która posiada dostęp do bankowości elektronicznej przedsiębiorcy w tym banku. Może to być sam beneficjent albo osoba działająca w jego imieniu (osoba działająca w imieniu beneficjenta reprezentuje go na podstawie pełnomocnictwa).

W wyjaśnieniu z dnia 13 kwietnia 2021 r. Polskiego Funduszu Rozwoju dotyczącego rozliczenia oraz umorzenia subwencji z tarczy finansowej 1.0 dla małych i średnich firm umieszczono poszczególne etapy postępowania przy rozliczaniu subwencji z PFR:

  • otrzymanie propozycji PFR (procedura rozliczenia subwencji jest inicjowana przez bank, za pośrednictwem którego podmiot zawarł umowę subwencji finansowej; przed upływem 12 miesięcy od wypłacenia subwencji finansowej, bank przedstawia propozycję PFR w zakresie wysokości subwencji finansowej podlegającej zwrotowi; jest to wstępnie uzupełniony formularz oświadczenia o rozliczeniu),
  • sprawdzenie treści oświadczenia o rozliczeniu subwencji finansowej,
  • uzupełnienie brakujących danych (większość danych potrzebnych do wyliczenia wysokości umorzenia subwencji finansowej PFR podatnik otrzyma m.in. z ZUS, KAS czy innych rejestrów publicznych, jednak niektóre dane podatnik musi uzupełnić sam)
  • podpisanie oświadczenia
  • weryfikacja oświadczenia przez PFR
  • podjęcie decyzji przez PFR, tj.:
    • decyzji określającej kwotę subwencji finansowej podlegającej zwrotowi - jeśli podmiot nie jest przedsiębiorcą uprawnionym do 100% umorzenia subwencji finansowej (dotyczy to przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w wymienionych w regulaminie kodach PKD), to maksymalne umorzenie wynosi 75% otrzymanej subwencji,
    • decyzji określającej kwotę subwencji finansowej podlegającej zwrotowi w całości (dotyczy to przedsiębiorców, którzy naruszyli warunki programowe, co powoduje obowiązek zwrot całej otrzymanej subwencji finansowej).

 

Za pośrednictwem banku w postępowaniu wyjaśniającym można zwrócić się do PFR z zapytaniem dotyczącym wysokości subwencji podlegającej zwrotowi - wskazanej w decyzji PFR.

Jesteś zainteresowany szkoleniami zamkniętymi
przygotowanymi zgodnie z potrzebami Twojej firmy?

Zadzwoń!
  • Warszawa zadzwoń 22 583 10 00
  • Katowice zadzwoń 32 353 09 26
zamknij
zamknij

zamknij

Dbamy o Twoją prywatność

Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.

Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.

Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.

Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Wybór zgód

Wyświetl szczegóły