Podpisanie sprawozdania finansowego przez biuro rachunkowe
Ustawa o rachunkowości nie zawiera definicji osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, dlatego zasady oraz tryb powierzenia prowadzenia ksiąg rachunkowych powinny wynikać z dokumentów wewnętrznych w danej jednostce. W przypadku gdy prowadzenie ksiąg rachunkowych powierzono biuru rachunkowemu - z umowy pomiędzy biurem a daną jednostką powinno wynikać kto jest osobą, której powierzono prowadzenie ksiąg (może to być właściciel, ale także pracownik biura rachunkowego).
Jeśli jednostka zleciła prowadzenie swoich ksiąg rachunkowych i sporządzenie sprawozdania finansowego jednostce (przedsiębiorcy) zajmującej się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych (czyli biuru rachunkowemu), to sprawozdanie finansowe - oprócz kierownika jednostki - podpisuje osoba, która jest uprawniona do reprezentowania właśnie tego biura rachunkowego. W takim przypadku pod sprawozdaniem finansowym powinna podpisać się osoba reprezentująca biuro rachunkowe (przedsiębiorcę), więc dane tej osoby powinny znaleźć się w elektronicznym podpisie kwalifikowanym.
Należy mieć na uwadze, że istnieją dwa rodzaje podpisu elektronicznego:
• certyfikat osobisty - certyfikat z danymi osoby fizycznej (podpis uniwersalny) zawierający imię, nazwisko oraz PESEL subskrybenta. Jest to podpis najbardziej wszechstronny ponieważ może być wykorzystywany w kontaktach z administracją publiczną, wszelkimi instytucjami (w tym np. z ZUS czy US) oraz w relacjach biznesowych (osoba posiadająca taki certyfikat i składająca podpis elektroniczny może działać zarówno we własnym imieniu, jak i w imieniu reprezentowanego podmiotu bez konieczności wpisania informacji o tym podmiocie do certyfikatu - oczywiście jeśli zakres uprawnień danej osoby fizycznej wynika bezpośrednio z przepisów),
• certyfikat firmowy - certyfikat z danymi osoby fizycznej (reprezentującej firmę lub dany podmiot) i danymi organizacji (podpis profesjonalny lub z dodatkowymi danymi) zawierający oprócz danych osobowych wnioskodawcy dodatkowo dane firmy i ewentualnie stanowisko wnioskodawcy. Taki podpis może być wykorzystywany w kontaktach z administracją publiczną, wszelkimi instytucjami (w tym np. z ZUS i US) oraz w relacjach biznesowych (natomiast osoba posiadająca taki certyfikat i składająca podpis elektroniczny może działać wyłącznie w zakresie uprawnień wynikających z reprezentowania podmiotu).
Dbamy o Twoją prywatność
Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.
Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.
Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.
Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.
Wybór zgód
- Meta - Polityka prywatności
- Google Products - Polityka prywatności
- Sales Manago - Polityka prywatności
- Smartsupp products - Polityka prywatności