Rozporządzenie Ministra Finansów o fakturach elektronicznych - kłopoty z interpretacją

05.08.2011 2011-08-05T00:00:00+02:00 https://www.frr.pl/news/16/rozporzadzenie-ministra-finansow-o-fakturach-elektronicznych-klopoty-z-interpretacja
Fundacja Rozwoju Rachunkowości
Rozporządzenie Ministra Finansów o fakturach elektronicznych uzależnia zastosowanie
fakturowania w tej formie od spełnienia kilku warunków. Na które z nich należy zwrócić uwagę?


Jednym z tych warunków, które w praktyce sprawiają najwięcej kłopotów interpretacyjnych, jest konieczność zapewnienia integralności treści faktury. W świetle rozporządzenia oznacza to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać. Przede wszystkim należy więc zaznaczyć, że regulacja ta odnosi się do zmian dotyczących konkretnych faktur, które są przez podatnika przesyłane, a nie do teoretycznej możliwości ingerencji w treść faktur elektronicznych. Ciekawe jest także to, że tak formułując definicję integralności treści faktury, ustawodawca akceptuje zmiany, które zostały dokonane w tych elementach faktury, które wykraczają poza jej minimalną zawartość określoną w rozporządzeniu o fakturach. Istotne jest to, że rozporządzenie nie ogranicza w żaden sposób tego, jak określić integralność treści faktury. Odnosi się ono co prawda do bezpiecznego podpisu elektronicznego oraz elektronicznej wymiany danych (EDI), ale te formy zapewnienia integralności treści faktury mają charakter jedynie przykładowy. Oznacza to, że każda przyjęta forma gwarantująca, że w fakturze elektronicznej nie dokonano zmian po jej otrzymaniu, jest akceptowana.

Artykuł 233 Dyrektywy 2006/112, na którym regulacje dotyczące faktur elektronicznych są wzorowane, potwierdza, że to podatnik określa sposób zapewnienia m.in. integralności treści faktury. Przepis ten przewiduje także, że można to zapewnić za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług. Zatem dyrektywa daje podatnikowi możliwość zapewnienia integralności treści faktury nie tylko przez standardowe narzędzia informatyczne, ale także przez określenie stosownych procedur (bo do nich odnosi się w istocie rzeczy pojęcie kontroli biznesowych), które umożliwią weryfikację i potwierdzenie tego, że nie doszło do ingerencji w treść faktury.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Jesteś zainteresowany szkoleniami zamkniętymi
przygotowanymi zgodnie z potrzebami Twojej firmy?

Zadzwoń!
  • Warszawa zadzwoń 22 583 10 00
  • Katowice zadzwoń 32 353 09 26
zamknij
zamknij

zamknij

Dbamy o Twoją prywatność

Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.

Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.

Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.

Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Wybór zgód

Wyświetl szczegóły