Paragon elektroniczny to cyfrowa forma paragonu fiskalnego, która zastępuje dowody zakupu w wersji papierowej (fiskalne potwierdzenie zakupu wysyłane drogą elektroniczną). Zgodnie z polskim prawem, tzw. e-paragon jest uznawany za pełnoprawny dowód zakupu i zapłaty.
Najważniejsze funkcje aplikacji e-Paragony 2.0 (zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów) to:
- wirtualna Karta e-Paragony - służy do pobierania paragonów elektronicznych (zakupy są w 100% anonimowe);
- paragony elektroniczne i papierowe - gromadzi paragony elektroniczne i papierowe w jednym miejscu, bez obawy o ich utratę;
- weryfikacja paragonów kodem QR - można zeskanować kod QR, by sprawdzić czy otrzymany paragon jest prawidłowy i legalny;
- zgłaszanie nieprawidłowości - można skorzystać z jednego z 5 rodzajów zgłoszeń związanych z zakupem lub paragonem;
- wirtualny Portfel e-Paragony - to miejsce, w którym znajdują się paragony, potwierdzenia płatności oraz kupony od sprzedawców;
- zarządzanie paragonami i wydatkami - można dodać do paragonów i ich pozycji: opisy, tagi, zdjęcia oraz informacje o gwarancji;
- kategoryzacja - można przypisać do sprzedawców, paragonów i wydatków jedną z 18 kategorii;
- bezpieczeństwo - anonimizacja i szyfrowanie danych, logowanie przy pomocy biometrii lub PIN;
- kopia danych - kompleksowe bezpieczeństwo danych przy pełnej synchronizacji z iCloud lub Google Drive;
- powiadomienia - informacje o ważnych aktualizacjach lub innych istotnych zdarzeniach związanych z działaniem aplikacji.
Aplikację e-paragony można pobrać na stronie MF.
Na stronie znajdziemy też odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania typu:
- jak wyszukać paragony w aplikacji,
- co zrobić w przypadku zmiany telefonu,
- jak zabezpieczyć dostęp do aplikacji,
- co zrobić jak zapomnę PIN lub hasło do aplikacji,
- w jaki sposób należy zgłaszać nieprawidłowości i czy trzeba podać w tej sytuacji dane osobowe.