Koszty reprezentacji – wydatki na alkohol

28.10.2021 2021-10-28T00:00:00+02:00 https://www.frr.pl/news/1205/koszty-reprezentacji-wydatki-na-alkohol
Fundacja Rozwoju Rachunkowości
Ujęcie wydatku w kosztach uzyskania przychodów (CIT) wymaga od podatnika ustalenia, czy jest to po pierwsze koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz czy po drugie nie znajduje się on w katalogu kosztów, które bez względu na celowość oraz związek z prowadzoną działalnością, nie mogą nigdy stanowić kosztu uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Z kolei pojęcie "reprezentacja" na potrzeby przepisów podatkowych nie zostało przez ustawodawcę odpowiednio doprecyzowane.

Z przepisów CIT wynika, że do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć wydatków na zakup upominków, w tym alkoholu, dla kontrahentów, ponieważ należą one do kategorii kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Również takie stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 16 czerwca 2021 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.89.2021.3.PD. "Odnosząc się (...) do wydatków Spółki ponoszonych na upominki (oraz ich pakowanie i transport) przekazywane kontrahentom jako prezenty w celu, jak podano w opisie stanu faktycznego, podtrzymania relacji z kontrahentem, należy je uznać za koszt reprezentacji, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Kosztami reprezentacji są wydatki, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentem. Zgodnie z opisem stanu faktycznego, podtrzymanie relacji Spółki z kontrahentami jest celem poniesienia wydatków na nabycie upominków (w tym alkoholu) i przekazywanie kontrahentom jako prezentów. Cel ten, w ocenie organu podatkowego, przesądza o zakwalifikowaniu ich do kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i nie zgadza się z Wnioskodawcą, że wysyłka upominków miała charakter masowy, gdyż mimo dużej liczby wręczonych pakietów (koszy prezentowych) to nadal upominki te przekazywane były ograniczonej grupie podmiotów (grupie kontrahentów Wnioskodawcy), nie zaś każdemu kto byłby zainteresowany ich otrzymaniem". Z kolei w interpretacji indywidualnej z 19 lutego 2021 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.465.2020.2.BK Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że podawanie alkoholu bezpłatnie klientom kasyna, należy postrzegać jako środek służący zasadniczo poprawie wizerunku firmy oraz budowaniu relacji z klientami. Taką właśnie rolę pełni szeroko rozumiana reprezentacja, której koszty na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop powinny zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Organy podatkowe zakwestionują również możliwość ujęcia w kosztach wydatków poniesionych na zakup alkoholu (wina) przekazywanego, jako upominek, pracownikom i osobom zatrudnionym na podstawie umów cywilnoprawnych (brak związku tego typu zakupów z przychodami).

Jesteś zainteresowany szkoleniami zamkniętymi
przygotowanymi zgodnie z potrzebami Twojej firmy?

Zadzwoń!
  • Warszawa zadzwoń 22 583 10 00
  • Katowice zadzwoń 32 353 09 26
zamknij
zamknij

zamknij

Dbamy o Twoją prywatność

Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.

Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.

Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.

Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Wybór zgód

Wyświetl szczegóły