Należy pamiętać, że wiedza o ustawie powinna więc być aktualizowana w przypadku dużych zmian dotyczących danej instytucji obowiązanej IO (biur rachunkowych).
Do pozostałych obowiązków IO – biur rachunkowych, należy również gromadzenie i przechowywanie dokumentacji uzyskanej w wyniku stosowania środków bezpieczeństwa finansowego przez 5 lat, licząc od pierwszego dnia roku następującego po roku, w którym zakończono stosunki gospodarcze z klientem lub w którym przeprowadzono transakcje okazjonalne.
Kontrolę wykonywania przez instytucje obowiązane IO obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu sprawuje przede wszystkim GIIF. Poza GIIF kontrolę sprawują także przykładowo naczelnicy urzędów celno-skarbowych w odniesieniu do IO kontrolowanych przez te organy. Za niewykonanie obowiązków nałożonych ustawą grożą kary administracyjne (kara pieniężna czy publikacja informacji o IO oraz o zakresie naruszenia przepisów ustawy przez tę instytucję na stronie internetowej MF).
Ustawa nie przewiduje obowiązku zgłoszenia nowej IO (biura rachunkowego) do GIIF. Jednak w myśl art. 77 ust. 1 ustawy, przy realizacji po raz pierwszy obowiązku:
- zawiadomienia GIIF o okolicznościach, które mogą wskazywać na podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, albo
- przekazania informacji lub dokumentów na żądanie GIIF,
trzeba wraz z zawiadomieniem przekazać do GIIF formularz identyfikujący IO (biuro rachunkowe).
Trzeba również pamiętać, że nie ma obowiązku przesyłania do GIIF pism informujących o braku transakcji wskazujących na ryzyko prania pieniędzy czy finansowania terroryzmu.
Zapraszamy do udziału w szkoleniu z zakresu Przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu organizowanym przez FRR.