Menu

Prawo zamówień publicznych jest to gałąź prawa obejmująca szczegółowe rozwiązania dotyczące procedur wydatkowania środków publicznych. Na gruncie prawa polskiego zasady udzielania zamówień publicznych są sprecyzowane w ustawie z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych. Ustawa ta poddawana jest częstym zmianom. Wpływ na zmiany ma przede wszystkim praktyka oraz często zmieniające się przepisy unijne. Ostatnie zmiany, a także te oczekiwane w najbliższym czasie wynikają właśnie z przepisów unijnych, które zobowiązują polskiego ustawodawcę do dostosowania rodzimych przepisów do wymogów europejskich. Częste zmiany przepisów przysparzają przede wszystkim zamawiającym, ale i także wykonawcom wielu trudności praktycznych i interpretacyjnych. Z zamówieniami publicznymi wiąże się szereg ryzyk. Wydatkując środki publiczne w ramach działalności jednostki sektora finansów publicznych lub jednostki spoza sektora, a także będąc podmiotem, który chce wykonać zamówienie publiczne musimy znać podstawowe zasady udzielania zamówień publicznych.
1. Wprowadzenie do tematyki zamówień publicznych. Źródła prawa w zakresie zamówień publicznych wraz z uwzględnieniem regulacji dotyczących elektronizacji.
2. Podstawowe pojęcia i zakres obowiązywania ustawy.
3. Zasady udzielania zamówień:
• zasada uczciwej konkurencji oraz równe traktowanie wykonawców, proporcjonalność, przejrzystość,
• najlepsza jakość i najlepsze efekty zamówienia,
• bezstronność i obiektywizm zamawiającego,
• zasada jawności, a tajemnica przedsiębiorstwa i obowiązki wynikające z RODO,
• pisemność wg nowej definicji,
• prowadzenie postępowania w języku polskim.
4. Planowanie postępowań o udzielenie zamówienia i szacowanie przedmiotu zamówienia.
5. Zamawiający i wykonawcy:
• podział kompetencji między kierownika zamawiającego i komisję przetargową,
• konflikt interesów -nowe podejście,
• definicja wykonawcy zamówienia,
• wspólne ubieganie się o zamówienia publiczne.
6. Komunikacja zamawiającego z wykonawcami i dokumentowanie przebiegu postępowania.
7. Procedura krajowa (poniżej progów unijnych) dla zamówień klasycznych:
• stosowanie przepisów dotyczących procedury unijnej do zamówień o wartości poniżej progów unijnych,
• ogłoszenia,
• podział zamówienia na części,
• klauzule społeczne,
• wadium,
• opis przedmiotu zamówienia i przedmiotowe środki dowodowe,
• wykluczenie wykonawcy z postępowania (przyczyny i dokumentowanie),
• warunki udziału w postępowaniu i dokumenty potwierdzające ich spełnienie,
• udostępnienie zasobów przez inny podmiot,
• podmiotowe środki dowodowe,
• tryby postępowania w procedurze krajowej:
• tryb podstawowy i jego trzy warianty, specyfikacja warunków zamówienia (SWZ),
• negocjacje bez ogłoszenia i zamówienie z wolnej ręki,
• składanie i otwarcie ofert,
• wybór najkorzystniejszej oferty (definicja oferty,forma i treść oferty, oferta częściowa, termin złożenia i związania ofertą, kryteria oceny ofert, poprawianie omyłek, rażąco niska cena, przesłanki odrzucania ofert, zawiadomienie o wyniku postępowania, unieważnienie postępowania).
8. Zamówienie na usługi społeczne i inne szczególne usługi.
9. Umowa w sprawie zamówienia publicznego i jej wykonanie:
• forma umowy,
• klauzule niedozwolone,
• okres, na jaki można zawrzeć umowę,
• waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy, zaliczki, płatności częściowe,
• raport z realizacji zamówienia,
• zabezpieczenie należytego wykonania umowy,
• zmiana umowy,
• odstąpienie od umowy oraz jej unieważnienie,
• podwykonawstwo.
10. Środki ochrony prawnej:
• odwołanie, skarga do sądu (dopuszczalność, podmioty uprawnione).
11. Odpowiedzialność w przypadku naruszenie ustawy Prawo zamówień publicznych:
• odpowiedzialność na gruncie ustawy Prawo zamówień publicznych (kary pieniężne),
• odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Doktorant na w/w Wydziale. Wieloletni pracownik administracji celnej. Od 2003r. również nauczyciel akademicki. Doświadczony praktyk i wykładowca w zakresie prawa celnego i prawa podatkowego. Autor publikacji poświęconych prawu finansowemu (m.in. w Przeglądzie Ustawodawstwa Gospodarczego). Specjalizuje się w prawie celnym i podatku akcyzowym. Biegły sądowy z zakresu „zamówienia publiczne i podatek akcyzowy”. Od 2008r. zajmuje się także Prawem zamówień publicznych. W latach 2010-2011 Naczelnik Wydziału Zamówień Publicznych w Starostwie Powiatowym. Od 2011r. współpracuje doradczo z kilkoma jednostkami samorządu terytorialnego w przedmiocie prawa zamówień publicznych. Koordynował (w zakresie udzielania zamówień publicznych) wiele projektów współfinansowanych ze środków europejskich. Jest autorem publikacji z zakresu Prawa zamówień publicznych oraz Finansów publicznych. Od 2009r. prowadzi także działalność szkoleniową w w/w zakresie.