Tymczasowy profil zaufany na czas pandemii koronawirusa

10.04.2020 2020-04-10T00:00:00+02:00 https://www.frr.pl/news/978/tymczasowy-profil-zaufany-na-czas-pandemii-koronawirusa
Fundacja Rozwoju Rachunkowości
Profil zaufany to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w usługach podmiotów publicznych w internecie. Te dane to imię (imiona), nazwisko, data urodzenia oraz numer PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt – poza jego właścicielem – nie mógł go użyć. Dzięki temu każda osoba, która ma profil zaufany i użyje go w usłudze internetowej podmiotu publicznego, jest wiarygodna.
Przepis art. 33 ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 568), przewiduje, że osoby, które nie posiadają profilu zaufanego, mogą w okresie pandemii COVID-19 uzyskać bez wychodzenia z domu tzw. tymczasowy profil zaufany. Jest on ważny 3 miesiące, ale okres ważności może zostać przedłużony.

Wniosek o tymczasowy profil zaufany można złożyć on-line, natomiast tożsamość wnioskodawcy może zostać potwierdzana poprzez tzw. wideoidentyfikację. Wideoidentyfikacja jest nagrywana a Ministerstwo Cyfryzacji przechowuje nagranie przez 20 lat. [/b

Zgodnie z wprowadzonymi przepisami w celu potwierdzenia tożsamości osoby wnioskującej o potwierdzenie tymczasowego profilu zaufanego, Minister właściwy do spraw informatyzacji:
    1) przeprowadza wideoidentyfikację wnioskodawcy polegającą na:
            •    porównaniu wizerunku wnioskodawcy udostępnianego przez niego w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej z wizerunkiem tego wnioskodawcy pobranym z Rejestru Dowodów Osobistych, o którym mowa w ustawie z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych,
            •    weryfikacji cech świadczących o prawdziwości dowodu osobistego albo paszportu wnioskodawcy okazanego przez niego w czasie rzeczywistym za pośrednictwem transmisji audiowizualnej, oraz
            •    w uzasadnionych przypadkach – weryfikacji wiedzy wnioskodawcy przy wykorzystaniu danych dotyczących wnioskodawcy zgromadzonych w rejestrach publicznych lub w systemach teleinformatycznych, albo
    2) umożliwia wnioskodawcy wykorzystanie środka identyfikacji elektronicznej, wydanego przez podmiot publiczny.

Dzięki profilowi zaufanemu można korzystać z setek usług online na wielu portalach urzędowych, jak:
            •    Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP),
            •    Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS),
            •    Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Można również załatwić wiele spraw podatkowych np. złożyć JPK-VAT czy skorzystać z usługi Twój e-PIT.

Jesteś zainteresowany szkoleniami zamkniętymi
przygotowanymi zgodnie z potrzebami Twojej firmy?

Zadzwoń!
  • Warszawa zadzwoń 22 583 10 00
  • Katowice zadzwoń 32 353 09 26
zamknij
zamknij

zamknij

Dbamy o Twoją prywatność

Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.

Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.

Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.

Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Wybór zgód

Wyświetl szczegóły