Schematy podatkowe MDR – podsumowanie najważniejszych zagadnień
Analizując wprowadzone niedawno przepisy na pewno trzeba zwrócić uwagę na to, że:
• przepisy MDR obejmują również raportowanie uzgodnień pomiędzy podmiotami polskimi,
• schemat podatkowy jest pojęciem znacznie szerszym niż korzyść podatkowa,
• obowiązek raportowania MDR może dotyczyć sytuacji, w których korzyść podatkowa nie wystąpi,
• schemat podatkowy to nie optymalizacja podatkowa ani obejście prawa podatkowego,
• schematy MDR dotyczą zasadniczo wszystkich podatków,
• najistotniejsze z punktu widzenia „zwykłego” podatnika są informacje MDR-1 i MDR-3,
• istotne z punktu widzenia jednostek powiązanych (np. uczestników holdingów) są także MDR-2,
• proces składania wszystkich druków MDR wygląda podobnie i opiera się o interfejs na stronie MF,
• jeżeli raportujący nie ma pełnej wiedzy jak uzupełnić raport może poprzestać na wiedzy posiadanej,
• informację MDR-1 i MDR-2 może złożyć pełnomocnik,
• informację MDR-3 musi podpisać kierownik jednostki,
• kryterium głównej korzyści ma znaczenie jedynie w odniesieniu do ogólnych cech rozpoznawczych,
• wystąpienie cechy szczególnej powoduje istnienie schematu (może nie być korzyści podatkowej),
• wystąpienie innej szczególnej cechy rozpoznawczej powoduje istnienie schematu,
• cechy rozpoznawcze w MDR mogą wystąpić wskutek zdarzeń niezwiązanych z podatkami,
• „więksi” Promotorzy (przychody/koszty = lub > 8 mln PLN) muszą wprowadzić Procedurę MDR,
• za brak Procedury MDR (wypełniony obowiązek raportowania) grozi kara pieniężna do 2 mln PLN,
• za brak procedury i niewypełnienie obowiązku raportowania grozi kara pieniężna do 10 mln PLN,
• obowiązek MDR nie jest nałożony tylko na niektóre grupy zawodowe (dotyczy wszystkich),
• w ciągu 30 dni Promotor przekazuje Szefowi KAS informację o schemacie podatkowym na MDR-1,
• jeśli Promotor nie wypełni swojego obowiązku, taki formularz musi złożyć Korzystający,
• w niektórych sytuacjach Wspomagający ma jedynie 5 dni na złożenie wymaganej informacji MDR.
Kary za uchybienia w zakresie MDR przewiduje także znowelizowany kodeks karno-skarbowy, w którym zapisano że karze grzywny do 720 stawek dziennych podlega ten kto: nie przekazuje właściwemu organowi informacji o schemacie podatkowym, przekazuje informacje po terminie, nie przekazuje właściwemu organowi danych dotyczących podmiotów, którym udostępniono standaryzowany schemat podatkowy.
______________
Zobacz także inne aktualności z serii "Schematy podatkowe MDR":
1. Podstawowe definicje cz. 1
2. Podstawowe definicje cz. 2
3. Co to jest schemat podatkowy
4. Obowiązek przekazywania informacji przez Promotora
5. Obowiązek przekazywania informacji przez Korzystającego
6. Obowiązek przekazywania informacji przez Wspomagającego
7. Raport MDR-1, MDR-2, MDR-3
8. Kryterium głównej korzyści
9. Ogólne cechy rozpoznawcze
10. Szczególne cechy rozpoznawcze
11. Inne szczególne cechy rozpoznawcze
12. Obowiązkowa procedura MDR u Promotora
13. Przygotowanie procedury MDR
14. Podsumowanie najważniejszych zagadnień (bieżący artykuł)
Dbamy o Twoją prywatność
Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.
Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.
Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.
Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.
Wybór zgód
- Meta - Polityka prywatności
- Google Products - Polityka prywatności
- Sales Manago - Polityka prywatności
- Smartsupp products - Polityka prywatności