Bilans 2018 r. – Inwentaryzacja aktywów i pasywów

24.10.2018 2018-10-24T00:00:00+02:00 https://www.frr.pl/news/595/bilans-2018-r-inwentaryzacja-aktywow-i-pasywow
Fundacja Rozwoju Rachunkowości
Każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe ma obowiązek przeprowadzenia na koniec roku obrotowego inwentaryzację jej aktywów i pasywów. Inwentaryzacja polega na ustalaniu rzeczywistego stanu majątku, kapitałów własnych i zobowiązań oraz porównania tego stanu z zapisami wynikającymi z ewidencji księgowej. Sprawdzenie, czy informacje wynikające z ksiąg rachunkowych odpowiadają rzeczywistości, warunkuje prawidłowość sprawozdania finansowego jednostki.

Proces inwentaryzacji w każdej jednostce jest uzależniony głównie od jej wielkości oraz posiadanych przez nią zasobów majątkowych. Można jednak wyróżnić także wiele czynności podobnych lub wspólnych.

Pierwszą czynnością w zakresie inwentaryzacji jest w większości przypadków wydanie zarządzenia przez kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji.

W zarządzeniu tym zamieszcza się zwykle:
•    przedmiot i metodę inwentaryzacji,
•    terminy jej przeprowadzenia,
•    datę ustalenia stanu faktycznego,
•    datę rozpoczęcia,
•    datę zakończenia czynności inwentaryzacyjnych.

Kierownik jednostki powołuje w większości jednostek komisję inwentaryzacyjną oraz zespoły spisowe.

Zadaniem komisji inwentaryzacyjnej jest:

•    zorganizowanie inwentaryzacji drogą spisu z natury,
•    przeprowadzenie spisu z natury,
•    wyjaśnienie różnic inwentaryzacyjnych,
•    przedłożenie kierownikowi jednostki propozycji rozliczenia różnic.

Komisja inwentaryzacyjna zajmuje się również określeniem obowiązków i praw osób powołanych do przeprowadzenia spisu z natury oraz sporządzeniem dokumentacji związanej z przebiegiem inwentaryzacji. Nadzoruje przygotowanie do spisu rejonów i pól spisowych oraz znajdujących się na nich zapasów. Przed inwentaryzacją Komisja inwentaryzacyjna przeprowadza także szkolenie osób biorących w niej udział.

Inwentaryzację aktywów i pasywów jednostki przeprowadzamy:
•    w drodze spisu z natury
•    poprzez potwierdzenie salda
•    w drodze weryfikacji

Metoda spisu z natury to podstawowa metoda inwentaryzacji, polega na liczeniu oraz odpowiednich pomiarach składników majątku, głównie zapasów i środków trwałych.

Celem inwentaryzacji drogą spisu z natury jest:
•    ustalenie rzeczywistego stanu składników,
•    ocena zgodności rzeczywistych stanów ze stanami wykazanymi w ewidencji księgowej,
•    wyjaśnienie przyczyn powstania różnic i ich rozliczenie,
•    ocena stanu jakościowego i gospodarczego składników,
•    wzmocnienie kontroli wewnętrznej majątku jednostki.

Spisem z natury jednostki obejmują:
•    aktywa pieniężne (z wyjątkiem zgromadzonych na rachunkach bankowych),
•    papiery wartościowe w postaci materialnej,
•    rzeczowe składniki aktywów obrotowych,
•    środki trwałe oraz nieruchomości zaliczone do inwestycji,
•    maszyny i urządzenia wchodzące w skład środków trwałych w budowie

Spis z natury może być dokonany w drodze inwentaryzacji:
    a) okresowej, w toku której następuje ustalenie na wyznaczony dzień drogą spisu z natury rzeczywistego stanu ogółu lub określonej części zapasów wraz z ustaleniem i rozliczeniem ewentualnych różnic inwentaryzacyjnych z zachowaniem właściwych zasad i terminów,
    b) ciągłej, w toku której czynności spisowe są wykonywane systematycznie, według przygotowanego planu. Metodą inwentaryzacji ciągłej możliwe jest dokonywanie spisu z natury zapasów przechowywanych na strzeżonych składowiskach i objętych ilościowo-wartościową ewidencją księgową oraz środków trwałych znajdujących się na terenie strzeżonym.

Podstawowym terminem okresowego spisu z natury zapasów, jest ostatni dzień każdego roku obrotowego. Jednak, z wyłączeniem zapasów, nieobjętych bieżącą ewidencją księgową, czynności spisowe mogą następować w terminie mieszczącym się w dopuszczalnym ustawowo przedziale czasu, czyli na 3 miesiące przed i 15 dni po ostatnim dniu roku obrotowego. Nieobjęte bieżącą ewidencją księgową zapasy, które są odpisywane w ciężar kosztów w momencie zakupu lub wytworzenia, podlegają obowiązkowo spisowi na ostatni dzień roku obrotowego.

Ustawa o rachunkowości nie zawiera szczegółowych regulacji, co do organizacji i sposobu przeprowadzenia spisu z natury. W zakresie spisu z natury zapasów rzeczowych składników majątku obrotowego jednostka może stosować stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów. Natomiast w stosunku do inwentaryzacji środków trwałych jednostka może stosować Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" (KSR nr 11).

Inwentaryzacja w drodze potwierdzenia sald prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu składników majątku jest stosowana do:
•    aktywów finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych lub przechowywanych przez inne jednostki (w tym papierów wartościowych w formie zdematerializowanej),
•    udzielonych pożyczek,
•    należności z tytułu dostaw i usług oraz innych należności,
(z wyłączeniem należności wykazanych w art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o rachunkowości, tj. należności spornych i wątpliwych, należności wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, należności z tytułów publicznoprawnych, które są inwentaryzowane w drodze weryfikacji)
•    własnych składników aktywów powierzonych kontrahentom.

W przypadku środków pieniężnych w bankach, bank prowadzący rachunek jednostki przesyła informację o saldzie figurującym w jego księgach rachunkowych, a w przypadku gdy bank nie prześle odpowiedniego wyciągu informującego o stanie salda lub wysokości kredytu, jednostka może sama wystąpić z prośbą o potwierdzenie salda swojego rachunku.

W podobny sposób inwentaryzuje się papiery wartościowe w formie zdematerializowanej, które jednostka posiada w bankach lub biurach maklerskich oraz czeki i weksle przekazane do banku celem realizacji, a także salda udzielonych przez jednostkę pożyczek.

W odniesieniu do należności, obowiązek potwierdzenia salda spoczywa na wierzycielu. (czyli jednostce) Najczęściej wysyła się do swoich dłużników wypełniony druk tzw. "Potwierdzenie salda" i oczekuje na potwierdzenie wykazanych w nim sald. Ten dokument może wyglądać bardzo różnie, w zależności od ustaleń przyjętych w danej jednostce, czy programu księgowego. Potwierdzeniem salda mogą być również wysyłane za potwierdzeniem odbioru, wyciągi z kont wraz z ich potwierdzeniem przez kontrahenta.

Jak wynika z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, inwentaryzację należności przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego, drogą uzyskania od kontrahentów potwierdzeń prawidłowości wykazanego w księgach rachunkowych jednostki stanu tych należności oraz wyjaśnienia i rozliczenia ewentualnych różnic.

Termin i częstotliwość inwentaryzacji należności uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku.

Decyzję w sprawie dokumentowania inwentaryzacji przeprowadzanej drogą potwierdzenia sald podejmuje kierownik jednostki i zapisuje w polityce rachunkowości lub instrukcji inwentaryzacyjnej stanowiącej element polityki rachunkowości.

Inwentaryzacja w drodze weryfikacji polega na porównaniu stanów wynikających z ksiąg rachunkowych dotyczących poszczególnych składników aktywów i pasywów z danymi wynikającymi z dokumentów źródłowych stanowiących podstawę zapisu księgowego.

W przypadku weryfikacji jedynym możliwym terminem jej przeprowadzenia jest ostatni dzień roku obrotowego.

Drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników inwentaryzuje się:
•    należności sporne i wątpliwe,
•    należności wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych,
•    należności z tytułów publicznoprawnych,
•    grunty,
•    prawa wieczystego użytkowania gruntów,
•    spółdzielcze prawa do lokali mieszkaniowych i użytkowych,
•    środki trwałe trudno dostępne,
•    środki trwałe w budowie,
•    środki trwałe znajdujące się poza jednostką,
•    inne składniki aktywów i pasywów niewymienione wyżej, jeżeli przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe.

Jeżeli jednostka przeprowadza spis z natury środków trwałych raz na 4 lata, to w latach, w których tego spisu nie przeprowadza, powinna inwentaryzować je metodą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji ich wartości. Tak samo powinno się postępować w stosunku do rzeczowych składników majątku obrotowego inwentaryzowanych obowiązkowo raz na 2 lata.

Weryfikacją obejmuje się głównie: środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony, grunty oraz prawa zakwalifikowane do nieruchomości, należności sporne i wątpliwe, a w bankach również należności zagrożone, należności i zobowiązania wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych, z tytułów publicznoprawnych, a także aktywa i pasywa niewymienione w ww. pkt 1 i 2 oraz wymienione w ww. pkt 1 i 2, jeżeli przeprowadzenie ich spisu z natury lub uzgodnienie z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe.

Weryfikacja pozwala na spełnienie warunku prowadzenia ksiąg rachunkowych rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i bieżąco oraz sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego przedstawiającego rzetelnie i jasno sytuację majątkową, finansową oraz wynik finansowy jednostki.

Dorota Andrychowska
______________________________________________________________________________

Zobacz także inne artykuły z cyklu "Bilans 2018":
1. Bilans - Informacje ogólne

Jesteś zainteresowany szkoleniami zamkniętymi
przygotowanymi zgodnie z potrzebami Twojej firmy?

Zadzwoń!
  • Warszawa zadzwoń 22 583 10 00
  • Katowice zadzwoń 32 353 09 26
zamknij
zamknij

zamknij

Dbamy o Twoją prywatność

Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.

Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.

Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.

Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Wybór zgód

Wyświetl szczegóły