Reprezentacja i reklama w podatku dochodowym

28.06.2018 2018-06-28T00:00:00+02:00 https://www.frr.pl/news/509/reprezentacja-i-reklama-w-podatku-dochodowym
Fundacja Rozwoju Rachunkowości
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji terminu reprezentacja. Pojęcie reprezentacji zostało zdefiniowane przez NSA w wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11.

Jak wynika również z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 maja 2018 r. celem kosztów reprezentacyjnych jest:
•    stworzenie pewnego wizerunku podatnika,
•    stworzenie dobrego obrazu jego firmy i działalności,
•    wykreowanie pozytywnych relacji ze swoimi kontrahentami i klientami.

Oceniając, czy dany koszt ma charakter reprezentacyjny, należy patrzeć głównie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym albo dominującym celem są wyżej wymienione, to koszty te mają charakter reprezentacyjny, czyli podlegają wykluczeniu z kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop).

Natomiast zgodnie z ugruntowanym poglądem przez reklamę rozumie się działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Należy również pamiętać, że reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu.

Ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej oraz przyjęte w tym zakresie praktyki i zwyczaje, to co dawniej było uznawane za reprezentację, do takiej kategorii może nie zostać zaliczone obecnie.

Dokonując oceny zakresu pojęciowego reprezentacji i reklamy, organ podatkowy stwierdził, że:
•    reprezentacja dotyczy działań zmierzających do kształtowania i rozpowszechniania wizerunku podatnika, jako podmiotu gospodarczego,
•    reklama dotyczy działań zmierzających do kształtowania, rozpowszechniania wizerunku nie samego podatnika, lecz jego produktów (towarów i usług).

Reklama polega więc na przedstawianiu towarów i usług oraz nakłanianiu do ich nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy, podatnika, jego działalności oraz wykreowanie pozytywnych relacji z jej klientami.


Dorota Andrychowska
______________________________________________________________________________
Zapraszamy na szkolenie: REPREZENTACJA I REKLAMA NA GRUNCIE PODATKOWYM na którym szeroko omówimy zagadnienia dotyczące reprezentacji i reklamy w aspektach podatkowych, organizowane przez Fundację Rozwoju Rachunkowości
WarszawaKatowice

Jesteś zainteresowany szkoleniami zamkniętymi
przygotowanymi zgodnie z potrzebami Twojej firmy?

Zadzwoń!
  • Warszawa zadzwoń 22 583 10 00
  • Katowice zadzwoń 32 353 09 26
zamknij
zamknij

zamknij

Dbamy o Twoją prywatność

Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.

Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.

Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.

Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Wybór zgód

Wyświetl szczegóły