Zmiany w rozliczaniu faktur korygujących

15.06.2016 2016-06-15T00:00:00+02:00 https://www.frr.pl/news/305/zmiany-w-rozliczaniu-faktur-korygujacych
Fundacja Rozwoju Rachunkowości
Wraz z początkiem roku 2016 obowiązują nowe zasady dotyczące rozliczania faktur korygujących oraz pozostałych dokumentów korygujących w zakresie przychodu, a także kosztów uzyskania przychodów. Zmiany te wprowadza ustawa z dnia 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów.

Stosownie do obowiązujących do tej pory zasad, niezależnie od tego, czy korekta była wystawiona ze względu na błąd lub też zmianę stanu faktycznego na wskutek np. zwrotu towaru lub obniżki ceny, to korekty należało dokonać wstecz tj. w okresie sprawozdawczym, w którym miało miejsce pierwotne zdarzenie – wystawienie faktury. Powodowało to wiele trudności, na przykład obowiązkowe wprowadzenie odpowiednich zmian w zeznaniach podatkowych, spisach z natury, a także sprawozdaniach finansowych.

Zgodnie z obowiązującą obecnie literą prawa, w sytuacji kiedy nastąpi zmiana wartości sprzedaży i tym samym uprawniającej do zwiększenia bądź zmniejszenia przychodu, korekta po stronie kosztów podatkowych i przychodów, może zostać sporządzona w aktualnym okresie rozliczeniowym tzn. w dacie jej wystawienia oraz odpowiednio otrzymania. Należy pamiętać, że możliwość wprowadzenia korekty kosztów oraz przychodów w bieżącym okresie rozliczeniowym odnosi się jedynie do sytuacji, w których korekta nie jest spowodowana pomyłką bądź błędem rachunkowym (np. w cenie, ilości), lecz zmianą stanu rzeczywistego (np. obniżka ceny, zwrot towaru). Co się natomiast tyczy korekt błędnie wystawionych dokumentów należy wykonywać je zgodnie z obowiązującymi do tej pory zasadami.

Czas, w którym jest ujęta faktura korygująca w przychodach jak i kosztach podatkowych, powinien być ściśle związany z sytuacją, jaką wiąże się ta faktura, to znaczy:
- jeśli uprzednio sporządzona faktura nieprawidłowo wykazywała stan faktyczny, czyli korekta jest efektem błędu, to wówczas korekta powinna zostać przyporządkowana wstecz do czasu, którego odnosi się tj. daty powstania przychodu należnego, wywodzącego się z faktury pierwotnej
- w sytuacji, kiedy faktura pierwotna właściwie wykazywała zdarzenie gospodarcze, mające miejsce w dacie jej wystawienia, natomiast faktura korygująca została sporządzona przez sprzedawcę z przyczyny późniejszych zdarzeń, które mają wpływ na zmianę powstałych przychodów zaraz po wystawieniu faktury pierwotnej (np. zwrot towary, rabat) - fakturę korygującą trzeba regulować terminowo, z datą jej wystawienia.
    
Aktualne przepisy precyzują procedurę postępowania, kiedy w bieżącym okresie rozliczeniowym podatnik:
- nie poniósł kosztów,
- nie uzyskał przychodów,
- kwota przychodów bądź poniesionych kosztów, którą osiągnął, była niższa od kwoty zmniejszenia.

W tych okolicznościach podatnik jest zobowiązany powiększyć koszty uzyskania przychodów o sumę, o którą nie zostały pomniejszone przychody. Może także adekwatnie powiększyć przychody o kwotę, adekwatną do tej, o którą nie pomniejszono kosztów uzyskania przychodów. Nowe przepisy mogą wykorzystywać przedsiębiorcy, którzy dokonują korekty z powodu zamknięcia działalności bądź ci, którzy dokonali zmiany w formie opodatkowania na zryczałtowaną. W tej sytuacji podatnik musi dokonać korekty w ostatnim okresie rozliczeniowym przed faktycznym wystąpieniem wyżej przedstawionych sytuacji.

Należy także zwrócić uwagę na fakt, że zniesiono obowiązek dokonywania korekt podatkowych w sytuacji, kiedy przedsiębiorca przekroczył ustalone w przepisach ustawy terminy zobowiązań. Dotychczas obowiązujące przepisy zobowiązywały podatnika do zmniejszenia kwoty kosztów uzyskania przychodów o kwotę zawartą w tych dokumentach jeśli zaliczono do kosztów uzyskania przychodów kwotę wynikającą z faktury i nieuregulowania tej kwoty w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności. W przypadku gdy termin przekraczał 60 dni koszty uzyskania przychodów należało pomniejszyć z upływem 90 dni od chwili zaliczenia tej sumy do kosztów uzyskania przychodów, jeśli nie została ona uiszczona terminowo. Obowiązki te uchyliła nowelizacja ordynacji podatkowej oraz innych ustaw z dn. 5 sierpnia 2015 r, która obowiązuje od początku 2016 roku.

Zapraszamy Państwa do uczestnictwa w szkoleniu FAKTURA VAT 2016 - NOWE ZASADY WYSTAWIANIA organizowanym przez Centrum Szkoleniowe FRR w KATOWICACH oraz WARSZAWIE. Szkolenia prowadzi Adam Podleśny.

Jesteś zainteresowany szkoleniami zamkniętymi
przygotowanymi zgodnie z potrzebami Twojej firmy?

Zadzwoń!
  • Warszawa zadzwoń 22 583 10 00
  • Katowice zadzwoń 32 353 09 26
zamknij
zamknij

zamknij

Dbamy o Twoją prywatność

Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.

Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.

Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.

Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Wybór zgód

Wyświetl szczegóły