Kluczowe Wskaźniki Efektywności - KPI, czyli jak skutecznie mierzyć efektywność?

18.03.2016 2016-03-18T00:00:00+01:00 https://www.frr.pl/news/290/kluczowe-wskazniki-efektywnosci-kpi-czyli-jak-skutecznie-mierzyc-efektywnosc
Fundacja Rozwoju Rachunkowości
„Czego nie można mierzyć, tym nie można zarządzać”
R. S. Kaplan i D. P. Norton

„To, co jest mierzone, jest wykonywane…
I to, co jest mierzone, staje się ważne!”


KPI (ang. Key Performance Indicators) – Kluczowe Wskaźniki Efektywności to wskaźniki wydajności danej organizacji stosowane w procesie pomiaru realizacji jej celów.

Kluczowe Wskaźniki Efektywności można zdefiniować jako finansowe i niefinansowe wskaźniki, które stosowane są do pomiaru stopnia realizacji celów firmy. Ich podstawowym zadaniem jest wspieranie procesów osiągania celów operacyjnych jak i strategicznych przedsiębiorstwa. Pozwalają ocenić, czy firma podąża w dobrym czy złym kierunku. Wskaźniki efektywności stanowią zatem kluczowe narzędzie kontroli, które jest stosowane do oceny bieżących działań w celu realizacji określonej strategii.
W trakcie określania celów przedsiębiorstwa trzeba wybrać te wskaźniki efektywności, według których będziemy mogli zbadać aktualny stan ich realizacji. Należy pamiętać, że zdobywanie następnych poziomów efektywności jest dla przedsiębiorstwa celem samym w sobie.

Co sprawdzają wskaźniki efektywności?
KPI są w stanie kontrolować postępy realizacji ustalonych celów ale są przede wszystkim wskaźnikami finansowymi. Wskaźniki pozwalają poddać ocenie np.:
    - zysk i przychód firmy,
    - aktualne zadłużenie,
    - procentowy postęp/realizację założonego celu,
    - zwrot z inwestycji,
    - skuteczność działań marketingowych,
    - liczbę prowadzony i wykonanych projektów oraz przychody z ich realizacji,
    - największe wydatki.

Z wyłączeniem wskaźników o charakterze typowo finansowym należy brać także pod uwagę wskaźniki, które mają wpływ na postrzeganie firmy przez jej klientów czy też pracowników. Do grupy tych wskaźników zaliczamy przykładowo:
    - wydajność pracy w przeliczeniu na 1 pracownika,
    - czas realizacji zamówienia,
    - satysfakcja klientów,
    - ilość reklamacji w odniesieniu do liczby sprzedanych produktów,
    - terminowość dostaw do klienta,
    - liczba reklamacji.

Wskazane powyżej KPI powinny być dokładnie zweryfikowane przez zespół definiujący je, mając w szczególności na względzie strategię i sytuację konkurencyjną przedsiębiorstwa. Należy pamiętać, że nie należy przesadzać z ilością danych które bierzemy pod uwagę. Aktualnie sugeruje się pomiar nie więcej niż 20 wskaźników, choć coraz częściej można spotkać się z opinią iż powinno ich być ok. 10. Aktualnie osoby pracujące w organizacjach i które są odpowiedzialne za przygotowanie metody oceny wyników bardzo często wpadają w pułapki nadmiaru informacji – identyfikują wszelkie działania, które nietrudno jest zdobyć, a w następnym kroku zbierają oraz kontrolują wszystkie dane, które dotyczą tych działań, a które łatwo zmierzyć.

Aby pomóc Państwu w odpowiednim doborze parametrów potrzebnych do oceny zapraszamy do uczestnictwa w szkoleniu KPI - KLUCZOWE WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI. Szkolenie ma na celu wskazanie prawidłowej selekcji danych, monitorowania i rozliczania, które są niezbędne do rozliczenia celów. KPI - KLUCZOWE WSKAŹNIKI EFEKTYWNOŚCI. prowadzone jest w formie warsztatowej tak, aby ukazać praktyczne aspekty Performance Management.
Wiedza uzyskana podczas szkolenia jest w szczególności przydatna dla pracowników firm, którzy:
    - szukają skutecznych metod połączenia wypracowanej strategii z działaniami operacyjnymi,
    - pracują i udoskonalają system zarządzania przez cele lub są na etapie jego tworzenia
    - chcą rozwinąć kompetencje związane z budowaniem, wdrożeniem i stosowaniem systemu KPI.
    - zajmują się Project Management Office (PMO), aby mogli służyć doradztwem w projektach.

Jesteś zainteresowany szkoleniami zamkniętymi
przygotowanymi zgodnie z potrzebami Twojej firmy?

Zadzwoń!
  • Warszawa zadzwoń 22 583 10 00
  • Katowice zadzwoń 32 353 09 26
zamknij
zamknij

zamknij

Dbamy o Twoją prywatność

Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.

Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.

Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.

Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Wybór zgód

Wyświetl szczegóły