Przedsiębiorstwo a CSR — czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?
Corporate Social Responsibility (CSR) to tak zwana Społeczna Odpowiedzialność Biznesu. Jej celem jest wdrażanie rozwiązań ekonomicznych, biznesowych, środowiskowych, a także społecznych, które będą się przyczyniać również do rozwoju lokalnych społeczności.
Standard CSR określa się jako koncepcję dobrowolnego uwzględniania przez firmę aspektów społecznych i ekologicznych podczas prowadzenia działań handlowych i w kontaktach z interesariuszami. Jest to taki sposób prowadzenia działalności firmy, w którym najważniejszym celem jest osiągnięcie równowagi między jej efektywnością i dochodami a interesem społecznym.
Dlaczego koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu ma doprowadzić do zmiany postawy wśród przedsiębiorców?
Skąd w ogóle wzięła się potrzeba angażowania biznesu w rozwój społeczny? Obydwie strony, to jest biznes i społeczeństwo uznały, że obopólne działania na rzecz uwzględniania interesów społecznych, mogą przynieść korzyści również dla samego biznesu. Zrównoważona strategia zarządzania nie powinna być traktowana jako dodatkowe obciążenie.
Wręcz przeciwnie - takie działanie poprawia konkurencyjność oraz relacje z różnymi grupami interesariuszy. Firma, która działa na rzecz lokalnej społeczności oraz wdraża odpowiednie programy dla pracowników, nie tylko dostrzega prawa człowieka, ale też zyskuje poprzez korzystny PR. Można powiedzieć, że inwestowanie w strategię zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego CSR to działanie symbiotyczne.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw - dlaczego warto wdrażać standard zasad CSR?
Firma, która w sposób przemyślany i konsekwentny zaplanuje swoje cele strategiczne w powiązaniu z koncepcją CSR może osiągnąć wymierne korzyści, w tym:
- ukształtowanie pozytywnego wizerunku, wzmocnienie rozpoznawalności wśród interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych, m.in. społeczności lokalnej, opinii publicznej, analityków rynku
- ukształtowanie długofalowych, opartych na zaufaniu, relacji z interesariuszami zewnętrznymi: społecznością lokalną, podmiotami współpracującymi, organizacjami pozarządowymi, inwestorami
- zbudowanie przewagi konkurencyjnej oraz orientacja na długotrwały i stabilny wzrost
- zwiększenie odporności na możliwość i skutki wystąpienia sytuacji kryzysowych.