Kluczowe kompetencje z grupy zawodowych to:
- ZNAJOMOŚĆ RACHUNKOWOŚCI I SPRAWOZDAWCZOŚCI FINANSOWEJ – przede wszystkim znajomość zasad rachunkowości, ustawy o rachunkowości, MSR i MSSF, podstawowych sprawozdań finansowych (rachunek wyników, bilans, sprawozdanie z przepływu środków pieniężnych). Przeważnie analityk patrzy na globalne wyniki firmy , ale musi wiedzieć skąd one wzięły i według jakich zasad dane finansowe są ujmowane i ewidencjonowane. Taka osoba umie przeanalizować zestawieni sald i obrotów, stworzyć samodzielnie rachunek zysków i strat czy bilans. A na gotowych już zestawieniach potrafi w księgach znaleźć źródło kwot znajdujących się na nim.
- ZNAJOMOŚĆ ANALIZY FINANSOWEJ – wskaźnikowej analizy sprawozdań finansowych, badania rentowności planowanych inwestycji itp. Osoba taka w szybki sposób analizując sprawozdania finansowej firmy jest w stanie określić np. płynność finansową firmy, wskaźniki rotacji czy to zapasów czy należności wywnioskować na podstawie analizy jaka jest sytuacja firmy i znaleźć jej przyczyny.
- ZNAJOMOŚĆ ZAGADNIEŃ CONTROLLINGOWYCH – proces budżetowania, analiza rentowności zleceń/projektów, rachunek marżowy itp. Dobry specjalista potrafi zorganizować i sprawnie przeprowadzić proces budżetowania w firmie. Przeanalizować procesy biznesowe zachodzące w firmie i wprowadzić takie zmiany, które usprawnią go.
- ZNAJMOŚĆ SYSTEMÓW KLASY ERP –znajomość systemów klasy ERP (SAP, Optima, Enova itp.) i możliwość samodzielnego pozyskiwania potrzebnych danych z tego rodzaju systemów, zrozumienie sposobów przedstawiania w systemie procesów zachodzących w firmie (rozliczenie produkcji, alokacji kosztów według kluczy rozliczeniowych).
- ZNAJMOŚĆ NARZĘDZII - Znajomość programów Microsoft służących do analizy, raportowania takich jak Excel, Power Query, Power Pivot, język DAX ( Data Analysis Expressions), SQL Management Studio, języka DQL (Data Query Language) oraz Power BI. Zastosowania tych rozwiązań w celu usprawnienia i automatyzacji procesów raportowych i analitycznych w codziennej pracy. Znajomość rozwiązań spoza Microsoftu np. Tableau, KNIME, Alteryx, Arkusze Google, Looker Studio.
- ZNAJOMOŚĆ JĘZYKÓW OBCYCH – wiele sprawozdań i prezentowanych danych jest w języku angielskim i coraz częściej w innych językach.
- ZNAJOMOŚĆ SPECYFIKI BRANŻY – to zawsze dodatkowy atut dla potencjalnego pracodawcy, taka osoba zna ryzyka, zagrożenia i konkurencje w danej gałęzi działalności.
Kluczowe kompetencje z grupy społecznych to:
- DOCIEKLIWOŚĆ – osoba ta musi często poznać pewne zagadnienia i przeanalizować procesy od tzw. „podszewki”, aby w rzetelny sposób analizować cały proces i jego wpływ na całą organizację.
- UMIEJĘTNOŚC PROWADZENIA NEGOCJACJI – analizy musi być dobrym negocjatorem, bo zdobywanie danych i informacji często wymaga negocjowania z osobami za nie odpowiedzialnymi. Również nakłonienie osób kierujących przedsiębiorstwem do swoich racji czy pomysłów wymaga takich zdolności.
- KOMINIKATYWNOŚĆ - Specjalista ma kontakt zarówno z firmą od strony pracowników poszczególnych działów, jak i z osobami kierującymi organizacją. Jest pewnego rodzaju „przekaźnikiem” pomiędzy tymi dwoma grupami.
- UMIEJĘTNOŚCI TRENERA – często taka osoba musi przekazywać wiedzę, uczyć współpracowników nowego podejścia do problemów, procesów czy też zadań.
Z jednej strony musi nakłonić pracowników do swojego pomysłu, przedstawić im powagę zadania i wpływ na poszczególne procesy w firmie. Z drugiej strony nauczyć prawidłowego wykonywania zadań w celu realizacji zadania. - RÓŻNICOWANIE WAGI PROBLEMÓW I PRIORYTEZOWANIA ZADAŃ – specjalista musi potrafić podzielić swoje zadania i problemy występujące w firmie na te, które mają istotny wpływ na wyniki działalności firmy oraz na takie , które mogą być analizowane w drugiej kolejności. Nadawać priorytety zadaniom, które zostały postawione przed nim.
- UMIEJĘTNOŚCI WIZUALIZACJI PROBLEMÓW I ZAGADNIEŃ – jak wiadomo często sposób prezentacji i przedstawienia problemu czy też zagadnienia ma duży wpływ na jego zrozumienie i zainteresowanie ze strony słuchaczy. Specjalista musi umieć przedstawić zagadnienia w taki sposób, aby współpracownicy zrozumieli, że dane zagadnie jest ważne i jaki ma wpływ na organizacje.
- UMIEJĘTNOŚĆ BYCIA DORADCĄ – dobry specjalista przedstawia i wizualizuje pewne wielkości ,określa ryzyka związane z nimi oraz proponuje działania mające na celu zapobieżeniu im lub ograniczeniu.
- NIEKONFILKTOWOŚĆ I CIERPLIWOŚĆ – osoba na tym stanowisku powinna charakteryzować się dużą wyrozumiałością i cierpliwością do ludzi. Nie powinna popadać w konflikty ze współpracownikami i kadrą kierującą organizacją ponieważ analityk współpracuje z cała organizacją i jest zależny od informacji i wiedzy zdobywanych od innych.
Jak widać specjalista ds. controllingu to nie tylko osoba przygotowująca tabelki czy też zestawienia liczbowe. To osoba rozumiejąca i znająca całość procesów biznesowych zachodzących w firmie oraz widząca ich przełożenie na dane znajdujące się w systemie. To osoba umiejąca „ubrać” procesy w zestawienia, wykresy i zaprezentowania ich w zrozumiały, rzetelny sposób. To również osoba, która potrafi nauczyć „organizację” sposobu ewidencjonowania operacji gospodarczych w taki sposób, aby analityk mógł otrzymać rzetelnej, kompletnej informacji zarządczej niezbędnej do przeprowadzenia analiz i podejmowania decyzji mających wpływ na rozwój firmy oraz poprawę jej wyników.
Zapraszamy na kursy:
- SPECJALISTA DS. CONTROLLINGU (https://www.frr.pl/szkolenie/1201/specjalista-ds-controllingu)
- SPECJALISTA DS. RAPORTOWANIA I ANALIZY DANYCH (https://www.frr.pl/szkolenie/1466/specjalista-ds-raportowania-i-analizy-danych)
- SPECJALISTA DS. EXCEL BI - ZASTOSOWANIE W CONTROLLINGU I FINANSACH (https://www.frr.pl/szkolenie/1828/specjalista-ds-excel-bi )
- SPECJALISTA DS. POWER BI – ZASTOSOWANIE W CONTROLLINGU, FINANSACH I RAPORTOWANIU DANYCH (https://www.frr.pl/szkolenie/1836/specjalista-ds-power-bi)