Power Map jako graficzne narzędzie do prezentacji potencjału przyszłych klientów

23.10.2024 2024-10-23T00:00:00+02:00 https://www.frr.pl/news/1611/power-map-jako-graficzne-narzedzie-do-prezentacji-potencjalu-przyszlych-klientow
Fundacja Rozwoju Rachunkowości
Firma na postawie przeprowadzonych akcji marketingowych , których głównym celem było pozyskanie leadów nowych potencjalnych klientów dla firmy pozyskała dane z poszczególnych województw Polski. Kolejnym zadaniem jest przedstawienie zebranych danych w sposób interesujący oraz czytelny. Czy zrobić to przy użyciu zwykłej tabeli w Excelu ? Oczywiście można, ale czy będzie to interesujące? Czy nie ciekawszym sposobem jest pokazanie tego na mapie kraju ? Jak powszechnie wiadomo graficzny przekaz danych spotyka się z większym zainteresowaniem niż dane tabelaryczne. Do takich zadań służy dodatek w Excelu jakim jest PoweMap. W materiale zostanie przedstawiony sposób na graficzną prezentacje danych z poszczególnych województw Polski.

Firma handlowa w całej Polsce przeprowadziła akcje marketingową mająca na celu pozyskanie leadów potencjalnych przyszłych klientów, którzy wyrazili zgodę na kontakt z przedstawicielem firmy. Dane osób zainteresowanych przedstawieniem oferty zbierane były trzema kanałami:

  • Formularz kontaktowy na stronie www (oznaczenie www)
  • Kontakt telefoniczny Działu Handlowego (oznaczenie telefon)
  • Formularz papierowy wysyłany do klienta (oznaczenie poczta)

Dane zostały zebrane w tabeli (tabela numer 1) , która zawiera następujące kolumny:

  1. WOJEWÓDZTWO – oznaczenie jednego z szesnastu województw
  2. KANAŁ – jeden z trzech kanałów pozyskania danych potencjalnego klienta
  3. LICZBA LEADÓW – liczba danych kontaktowych dla województwa i danego kanału
WOJEWÓDZTWO KANAŁ LICZBA LEADÓW
dolnośląskie www 63
dolnośląskie telefon 212
dolnośląskie poczta 239
kujawsko-pomorskie www 136
kujawsko-pomorskie telefon 151
kujawsko-pomorskie poczta 111
lubelskie www 139
lubelskie telefon 241
lubelskie poczta 72
lubuskie www 294
lubuskie telefon 110
lubuskie poczta 99
łódzkie www 271
łódzkie telefon 78
łódzkie poczta 184
małopolskie www 191
małopolskie telefon 222
małopolskie poczta 272

Tabela 1 Liczba leadów w poszczególnych województwach z podziałem na kanały pozyskania [Źródło: opracowanie własne]

Tabela 1 Liczba leadów w poszczególnych województwach z podziałem na kanały pozyskania [Źródło: opracowanie własne]

  • Kartogramu czyli mapy z ze zmianą natężenia łącznej liczby pozyskanych leadów w każdym z województw (na rysunku numer 1 skalę natężenia koloru niebieskiego obrazuje legenda potencjał)
  • Wykresów kołowych pokazujących dla danego województwa rozkład liczby leadów pozyskanych w każdym z kanałów ( na rysunku numer 1 rodzaj kanałów opisuje legenda kanały)

Rysunek 1 Prezentacja na mapie Polski potencjału pozyskania klienta dla firmy [Źródło: opracowanie własne] Rysunek 1 Prezentacja na mapie Polski potencjału pozyskania klienta dla firmy [Źródło: opracowanie własne]

Taka wizualizacja danych stworzona zostanie w dwóch krokach:

Krok 1. Przestawienia na mapie natężenia łącznej liczby pozyskanych leadów wg województw przy użyciu kartogramu

Krok 2. Umieszczenie dodatkowych wykresów kołowych dla każdego z obszarów obrazujących strukturę pozyskania leadów według kanałów :www, poczta i telefon.

Krok 1. Kartogram

W skoroszycie musimy włączyć dodatek PoweMap. W tym celu przechodzimy do menu PLIK / Opcje / Dodatki. Z listy w części Zarządzaj: wybieramy Dodatki COM, a następnie klikamy przycisk Przejdź. W oknie dialogowym , które się pokaże zaznaczmy dodatek PowerMap i klikamy OK.

Następnie zaznaczamy całą tabele z danymi i przechodzimy na wstążkę Wstawianie/Mapa 3-W/Otwórz dodatek Mapy 3-W. W ten sposób przejdziemy do narzędzia PowerMap (rysunek numer 2).

Rysunek 2 Narzędzie PowerMap [Źródło: opracowanie własne] Rysunek 2 Narzędzie PowerMap [Źródło: opracowanie własne]

Nasz kartogram stworzymy na Warstwie numer 1 , a jej nazwę zmienimy na potencjał. Aby zmienić nazwę warstwy klikamy na znak ołówka umieszczony po jej prawej stronie i podajemy nową nazwę (rysunek numer 3).

Rysunek 3 Zmiana nazwy warstwy [Źródło: opracowanie własne] Rysunek 3 Zmiana nazwy warstwy [Źródło: opracowanie własne]

Z dostępnych rodzajów wizualizacji wybieramy ostatni Zmień wizualizację na Region (rysunek numer 4).

Rysunek 4 Zmiana rodzaju wizualizacji [Źródło: opracowanie własne] Rysunek 4 Zmiana rodzaju wizualizacji [Źródło: opracowanie własne]

W części okna warstwy potencjał (rysunek numer 5) o nazwie Lokalizacja domyślnie wybrane zostało pole WOJEWÓDZTWO i przypisany do cechy Województwo. W naszym przypadku nie będziemy tego zmieniali ponieważ chcemy aby natężenie liczby leadów było pokazane według województw. W części okna Wartość wybieramy pole LICZBA LEADÓW , domyślna funkcją dla tego pola jest suma (można również zmienić to w tym miejscu na inna funkcję jak średnia , liczba, maksimum czy minimum).

Rysunek 5 Ustawienie lokalizacji i Wartości [Źródło: opracowanie własne] Rysunek 5 Ustawienie lokalizacji i Wartości [Źródło: opracowanie własne]

W kolejnej czynności przechodzimy na wstążkę NARZĘDIA GŁÓWNE/Mapa i wybieramy opcję Etykiety mapy (pokaże ona nazwy poszczególnych miast) oraz opcję Mapa płaska (która spłaszczy mapę ). W prawym dolnym roku mapy znajdują się przyciski zmniejszania i powiększania oraz obrotu widoku. Na mapie również pojawi się legenda dla warstwy potencjał , która pokazuję skale natężenia koloru w zależności od liczby leadów. Po najechaniu myszką na obszar danego województwa wyświetli się w chmurce jego nazwa oraz liczba pozyskanych leadów (rysunek numer 6).

Rysunek 6 Gotowy kartogram pozyskanej liczby leadów [Źródło: opracowanie własne] Rysunek 6 Gotowy kartogram pozyskanej liczby leadów [Źródło: opracowanie własne]

Krok 2. Wykresy kołowe

W drugim kroku w każdym z województw zostaną umieszczone wykresy kołowe pokazujące rozkład liczby leadów według trzech kanałów: www, poczta i telefon. W tym celu do naszego wykresy dodajemy drugą warstwę o nazwie kanały. Dodanie kolejnej warstwy do naszej mapy wykonujemy poprzez opcję Dodaj warstwę (rysunek numer 7).

Rysunek 7 Dodawanie nowej warstwy Źródło: opracowanie własne] Rysunek 7 Dodawanie nowej warstwy Źródło: opracowanie własne]

Jak w poprzednim kroku zmieniamy jej nazwę na kanały. Parametry do ustawienia na nowje warstwie (rysunek numer 8):

  1. Rodzaj wykresu: Bąbelkowy
  2. Lokalizacja: WOJEWÓDZTWA
  3. Rozmiar: LICZBA LEADÓW
  4. Kategoria: KANAŁ

Rysunek 8 Ustawienia dla warstwy kanały [Źródło: opracowanie własne] Rysunek 8 Ustawienia dla warstwy kanały [Źródło: opracowanie własne]

Po wykonaniu wszystkich zmian na warstwie wynik widzimy na rysunku numer 9.

Rysunek 9 Wynik dodania warstwy kanały i jej parametryzacji [Źródło: opracowanie własne] Rysunek 9 Wynik dodania warstwy kanały i jej parametryzacji [Źródło: opracowanie własne]

W ostatnim kroku przechodzimy na Opcję warstwy i w opcji Rozmiar zmieniamy wielkość wykresów kołowych.

Rysunek 10 Zmiana wielkości wykresów [Źródło: opracowanie własne] Rysunek 10 Zmiana wielkości wykresów [Źródło: opracowanie własne]

Jeżeli chcemy naszą wizualizację danych na mapie skopiować przechodzimy na wstążkę NARZEDZIA GŁÓWNE/Przewodnik/Przechwyć ekran. Możemy ją wkleić do innego skoroszytu , prezentacji, dokumentu tekstowego lub zapisać jako obraz (rysunek numer 11)

Rysunek 11 Końcowy wynik wizualizacji danych [Źródło: opracowanie własne] Rysunek 11 Końcowy wynik wizualizacji danych [Źródło: opracowanie własne]

W ten sposób utworzyliśmy wizualizacje w dodatku Pwoer Map, na mapie Polski, która pokazuje dane tabelaryczne w dwóch układach. Po pierwsze natężenie liczby leadów w poszczególnych województwach , dzięki temu widać „gołym okiem” w jakich województwach została pozyskana największa liczba kontaktów do potencjalnych klientów. Po drugie w każdym analizowanym obszarze przedstawiona została struktura lidów w podziale na kanały pozyskania.

Wideo do tego przykładu znajduje się na kanale YT ShowMeYourData, link

Jesteś zainteresowany szkoleniami zamkniętymi
przygotowanymi zgodnie z potrzebami Twojej firmy?

Zadzwoń!
  • Warszawa zadzwoń 22 583 10 00
  • Katowice zadzwoń 32 353 09 26
zamknij
zamknij

zamknij

Dbamy o Twoją prywatność

Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.

Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.

Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.

Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Wybór zgód

Wyświetl szczegóły