Firma handlowa w całej Polsce przeprowadziła akcje marketingową mająca na celu pozyskanie leadów potencjalnych przyszłych klientów, którzy wyrazili zgodę na kontakt z przedstawicielem firmy. Dane osób zainteresowanych przedstawieniem oferty zbierane były trzema kanałami:
- Formularz kontaktowy na stronie www (oznaczenie www)
- Kontakt telefoniczny Działu Handlowego (oznaczenie telefon)
- Formularz papierowy wysyłany do klienta (oznaczenie poczta)
Dane zostały zebrane w tabeli (tabela numer 1) , która zawiera następujące kolumny:
- WOJEWÓDZTWO – oznaczenie jednego z szesnastu województw
- KANAŁ – jeden z trzech kanałów pozyskania danych potencjalnego klienta
- LICZBA LEADÓW – liczba danych kontaktowych dla województwa i danego kanału
WOJEWÓDZTWO | KANAŁ | LICZBA LEADÓW |
---|---|---|
dolnośląskie | www | 63 |
dolnośląskie | telefon | 212 |
dolnośląskie | poczta | 239 |
kujawsko-pomorskie | www | 136 |
kujawsko-pomorskie | telefon | 151 |
kujawsko-pomorskie | poczta | 111 |
lubelskie | www | 139 |
lubelskie | telefon | 241 |
lubelskie | poczta | 72 |
lubuskie | www | 294 |
lubuskie | telefon | 110 |
lubuskie | poczta | 99 |
łódzkie | www | 271 |
łódzkie | telefon | 78 |
łódzkie | poczta | 184 |
małopolskie | www | 191 |
małopolskie | telefon | 222 |
małopolskie | poczta | 272 |
Tabela 1 Liczba leadów w poszczególnych województwach z podziałem na kanały pozyskania [Źródło: opracowanie własne]
Tabela 1 Liczba leadów w poszczególnych województwach z podziałem na kanały pozyskania [Źródło: opracowanie własne]
- Kartogramu czyli mapy z ze zmianą natężenia łącznej liczby pozyskanych leadów w każdym z województw (na rysunku numer 1 skalę natężenia koloru niebieskiego obrazuje legenda potencjał)
- Wykresów kołowych pokazujących dla danego województwa rozkład liczby leadów pozyskanych w każdym z kanałów ( na rysunku numer 1 rodzaj kanałów opisuje legenda kanały)
Rysunek 1 Prezentacja na mapie Polski potencjału pozyskania klienta dla firmy [Źródło: opracowanie własne]
Taka wizualizacja danych stworzona zostanie w dwóch krokach:
Krok 1. Przestawienia na mapie natężenia łącznej liczby pozyskanych leadów wg województw przy użyciu kartogramu
Krok 2. Umieszczenie dodatkowych wykresów kołowych dla każdego z obszarów obrazujących strukturę pozyskania leadów według kanałów :www, poczta i telefon.
Krok 1. Kartogram
W skoroszycie musimy włączyć dodatek PoweMap. W tym celu przechodzimy do menu PLIK / Opcje / Dodatki. Z listy w części Zarządzaj: wybieramy Dodatki COM, a następnie klikamy przycisk Przejdź. W oknie dialogowym , które się pokaże zaznaczmy dodatek PowerMap i klikamy OK.
Następnie zaznaczamy całą tabele z danymi i przechodzimy na wstążkę Wstawianie/Mapa 3-W/Otwórz dodatek Mapy 3-W. W ten sposób przejdziemy do narzędzia PowerMap (rysunek numer 2).
Rysunek 2 Narzędzie PowerMap [Źródło: opracowanie własne]
Nasz kartogram stworzymy na Warstwie numer 1 , a jej nazwę zmienimy na potencjał. Aby zmienić nazwę warstwy klikamy na znak ołówka umieszczony po jej prawej stronie i podajemy nową nazwę (rysunek numer 3).
Rysunek 3 Zmiana nazwy warstwy [Źródło: opracowanie własne]
Z dostępnych rodzajów wizualizacji wybieramy ostatni Zmień wizualizację na Region (rysunek numer 4).
Rysunek 4 Zmiana rodzaju wizualizacji [Źródło: opracowanie własne]
W części okna warstwy potencjał (rysunek numer 5) o nazwie Lokalizacja domyślnie wybrane zostało pole WOJEWÓDZTWO i przypisany do cechy Województwo. W naszym przypadku nie będziemy tego zmieniali ponieważ chcemy aby natężenie liczby leadów było pokazane według województw. W części okna Wartość wybieramy pole LICZBA LEADÓW , domyślna funkcją dla tego pola jest suma (można również zmienić to w tym miejscu na inna funkcję jak średnia , liczba, maksimum czy minimum).
Rysunek 5 Ustawienie lokalizacji i Wartości [Źródło: opracowanie własne]
W kolejnej czynności przechodzimy na wstążkę NARZĘDIA GŁÓWNE/Mapa i wybieramy opcję Etykiety mapy (pokaże ona nazwy poszczególnych miast) oraz opcję Mapa płaska (która spłaszczy mapę ). W prawym dolnym roku mapy znajdują się przyciski zmniejszania i powiększania oraz obrotu widoku. Na mapie również pojawi się legenda dla warstwy potencjał , która pokazuję skale natężenia koloru w zależności od liczby leadów. Po najechaniu myszką na obszar danego województwa wyświetli się w chmurce jego nazwa oraz liczba pozyskanych leadów (rysunek numer 6).
Rysunek 6 Gotowy kartogram pozyskanej liczby leadów [Źródło: opracowanie własne]
Krok 2. Wykresy kołowe
W drugim kroku w każdym z województw zostaną umieszczone wykresy kołowe pokazujące rozkład liczby leadów według trzech kanałów: www, poczta i telefon. W tym celu do naszego wykresy dodajemy drugą warstwę o nazwie kanały. Dodanie kolejnej warstwy do naszej mapy wykonujemy poprzez opcję Dodaj warstwę (rysunek numer 7).
Rysunek 7 Dodawanie nowej warstwy Źródło: opracowanie własne]
Jak w poprzednim kroku zmieniamy jej nazwę na kanały. Parametry do ustawienia na nowje warstwie (rysunek numer 8):
- Rodzaj wykresu: Bąbelkowy
- Lokalizacja: WOJEWÓDZTWA
- Rozmiar: LICZBA LEADÓW
- Kategoria: KANAŁ
Rysunek 8 Ustawienia dla warstwy kanały [Źródło: opracowanie własne]
Po wykonaniu wszystkich zmian na warstwie wynik widzimy na rysunku numer 9.
Rysunek 9 Wynik dodania warstwy kanały i jej parametryzacji [Źródło: opracowanie własne]
W ostatnim kroku przechodzimy na Opcję warstwy i w opcji Rozmiar zmieniamy wielkość wykresów kołowych.
Rysunek 10 Zmiana wielkości wykresów [Źródło: opracowanie własne]
Jeżeli chcemy naszą wizualizację danych na mapie skopiować przechodzimy na wstążkę NARZEDZIA GŁÓWNE/Przewodnik/Przechwyć ekran. Możemy ją wkleić do innego skoroszytu , prezentacji, dokumentu tekstowego lub zapisać jako obraz (rysunek numer 11)
Rysunek 11 Końcowy wynik wizualizacji danych [Źródło: opracowanie własne]
W ten sposób utworzyliśmy wizualizacje w dodatku Pwoer Map, na mapie Polski, która pokazuje dane tabelaryczne w dwóch układach. Po pierwsze natężenie liczby leadów w poszczególnych województwach , dzięki temu widać „gołym okiem” w jakich województwach została pozyskana największa liczba kontaktów do potencjalnych klientów. Po drugie w każdym analizowanym obszarze przedstawiona została struktura lidów w podziale na kanały pozyskania.
Wideo do tego przykładu znajduje się na kanale YT ShowMeYourData, link