Jeśli likwidowany środek trwały nie został w pełni zamortyzowany, ostatniego odpisu amortyzacyjnego dokonuje się w miesiącu jego przeznaczenia do likwidacji. W związku z postawieniem środka trwałego w stan likwidacji powstają pozostałe koszty operacyjne - w wysokości nieumorzonej wartości początkowej środka trwałego.
Typowe zapisy księgowe to:
- dotychczasowe umorzenie: Wn konto 0xx "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
- niezamortyzowana wartość początkowa środka trwałego: Wn konto 7xx "Pozostałe koszty operacyjne",
- wartość początkowa środka trwałego: - Ma konto 0xx "Środki trwałe"
(w przypadku likwidacji środka trwałego, który został już całkowicie zamortyzowany, jego wyksięgowanie z ksiąg rachunkowych dokonywane jest z pominięciem konta 7xx "Pozostałe koszty operacyjne").
Jeżeli jednostka zleci likwidację środka trwałego firmie zewnętrznej a następnie otrzyma od tej firmy fakturę za wykonaną usługę, można zaksięgować w/w fakturę następująco:
- wartość brutto zobowiązania: Ma konto 2xx "Pozostałe rozrachunki",
- VAT naliczony: Wn konto 2xx "VAT naliczony i jego rozliczenie",
- wartość netto usługi: Wn konto 7xx "Pozostałe koszty operacyjne".
Może się zdarzyć, że likwidacji ulega środek trwały, który został w przeszłości poddany aktualizacji wyceny (na dzień 1.01.1995 roku). Ewidencja księgowa aktualizacji wyceny przebiegała wówczas prawdopodobnie następującym zapisem:
- zwiększenie wartości początkowej środka trwałego w wyniku jego aktualizacji
- Wn konto 0xx "Środki trwałe",
- Ma konto 8xx "Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny".
Kapitał z aktualizacji wyceny powinien być rozliczony w momencie likwidacji środka trwałego zapisem:
- Wn konto 8xx "Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny",
- Ma konto 8xx "Kapitał (fundusz) zapasowy" (lub inny kapitał o podobnym charakterze).