Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Z kolei pojęcie "reprezentacja" na potrzeby przepisów podatkowych nie zostało przez ustawodawcę odpowiednio doprecyzowane.
Z przepisów CIT wynika, że do kosztów uzyskania przychodów nie można zaliczyć wydatków na zakup upominków, w tym alkoholu, dla kontrahentów, ponieważ należą one do kategorii kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Również takie stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 16 czerwca 2021 r., nr 0114-KDIP2-1.4010.89.2021.3.PD. "Odnosząc się (...) do wydatków Spółki ponoszonych na upominki (oraz ich pakowanie i transport) przekazywane kontrahentom jako prezenty w celu, jak podano w opisie stanu faktycznego, podtrzymania relacji z kontrahentem, należy je uznać za koszt reprezentacji, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop. Kosztami reprezentacji są wydatki, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentem. Zgodnie z opisem stanu faktycznego, podtrzymanie relacji Spółki z kontrahentami jest celem poniesienia wydatków na nabycie upominków (w tym alkoholu) i przekazywanie kontrahentom jako prezentów. Cel ten, w ocenie organu podatkowego, przesądza o zakwalifikowaniu ich do kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 updop i nie zgadza się z Wnioskodawcą, że wysyłka upominków miała charakter masowy, gdyż mimo dużej liczby wręczonych pakietów (koszy prezentowych) to nadal upominki te przekazywane były ograniczonej grupie podmiotów (grupie kontrahentów Wnioskodawcy), nie zaś każdemu kto byłby zainteresowany ich otrzymaniem". Z kolei w interpretacji indywidualnej z 19 lutego 2021 r., nr 0111-KDIB1-1.4010.465.2020.2.BK Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że podawanie alkoholu bezpłatnie klientom kasyna, należy postrzegać jako środek służący zasadniczo poprawie wizerunku firmy oraz budowaniu relacji z klientami. Taką właśnie rolę pełni szeroko rozumiana reprezentacja, której koszty na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 updop powinny zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Organy podatkowe zakwestionują również możliwość ujęcia w kosztach wydatków poniesionych na zakup alkoholu (wina) przekazywanego, jako upominek, pracownikom i osobom zatrudnionym na podstawie umów cywilnoprawnych (brak związku tego typu zakupów z przychodami).