Z interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 11 grudnia 2020 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.367.2020.2.BJ. oraz z komunikatu Ministerstwa Finansów z dnia 18 maja 2020 r. wynika, że:
- otrzymanie subwencji nie stanowi przychodu podatkowego,
- wydatki sfinansowane z subwencji stanowią koszty uzyskania przychodów na zasadach ogólnych,
- zwrot subwencji nie stanowi kosztu podatkowego.
"(...) otrzymana przez Wnioskodawcę w ramach pomocy finansowej subwencja z PFR dla celów podatku dochodowego traktowana jest jak pożyczka, która nie podlega zaliczeniu do przychodów podatkowych. Wypłata środków z PFR jest zatem dla Wnioskodawcy neutralna podatkowo. (...) Biorąc pod uwagę, że (...) Wnioskodawca nie zalicza do przychodów podatkowych otrzymanej pożyczki i wypłata środków przez PFR jest dla przedsiębiorcy neutralna podatkowo, to zwrotu pożyczki otrzymanej w ramach Tarczy Antykryzysowej również Wnioskodawca nie zalicza do kosztów uzyskania przychodów (...) Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na prowadzenie działalności gospodarczej sfinansowane subwencją uzyskaną z PFR, pod warunkiem, że wydatki te spełniają (...) ogólne przesłanki zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów (...)."
Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 16 lipca 2021 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) z tytułu umorzenia subwencji finansowej lub finansowania preferencyjnego udzielonych przez Polski Fundusz Rozwoju umorzyła subwencję finansową lub finansowane preferencyjne udzielone przez PFR.
Umorzenie ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych w okresie od dnia 1 czerwca 2021 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. Ponadto Ministerstwo Finansów poinformowało, iż wydatki pokryte środkami z subwencji mogą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych także w przypadku zaniechania poboru podatku od dochodów z umorzonej subwencji.