Sporządzenie i podpisanie wstępnego sprawozdania finansowego - Sprawozdanie finansowe 2020
08.02.2021
2021-02-08T00:00:00+01:00
2021-02-08T00:00:00+01:00
FRR
https://www.frr.pl/news/1095/sporzadzenie-i-podpisanie-wstepnego-sprawozdania-finansowego-sprawozdanie-finansowe-2020
Fundacja Rozwoju Rachunkowości
Dorota Andrychowska
Wstępne zamknięcie ksiąg rachunkowych odbywa się na dzień kończący rok obrotowy, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego.
Na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego jednostki są zobowiązane do sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, które zwykle ma wstępny charakter. Sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej, ponadto sprawozdania finansowe jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) sporządza się w strukturze logicznej oraz formacie udostępnianych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
Sprawozdanie finansowe sporządzone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Obecnie sprawozdanie podpisuje (podając również datę podpisu) osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu. Odmowa podpisu wymaga pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego.
Zgodnie z projektem zmian w przepisach ustawy o rachunkowości mają zostać wprowadzone ułatwienia w sposobie podpisywania sprawozdań finansowych. W nowych przepisach ma zostać wprowadzona możliwość podpisu sprawozdania finansowego tylko przez jednego członka organu zarządzającego w sytuacji, gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy, z dodatkowym warunkiem uzyskania przez niego od pozostałych członków oświadczeń potwierdzających, że sprawozdanie spełnia wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości.
W przypadku odmowy złożenia oświadczenia ma zostać wprowadzone rozwiązanie analogiczne do obecnie obowiązujących przepisów, czyli konieczność uzasadnienia odmowy złożenia takiego oświadczenia. Ponadto jako formę oświadczenia, odmowy złożenia oświadczenia oraz odmowy podpisu sprawozdania wskazano postać elektroniczną opatrzoną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Wyżej wymienione dokumenty będą mogły zostać również sporządzone w postaci papierowej, jednak w takim przypadku będą wymagały sporządzenia odwzorowania cyfrowego oraz opatrzenia tego odwzorowania podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym przez osobę podpisującą sprawozdanie finansowe. Po wprowadzeniu zmian należy mieć na uwadze, że podpisanie sprawozdania, jak i złożenie oświadczenia będzie niosło ze sobą jednakowe skutki w zakresie odpowiedzialności członka organu zarządzającego, ponieważ stanowi potwierdzenie, że sprawozdanie sporządzone zostało zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.