Otrzymanie subwencji/pożyczki z PFR w podatku PIT/CIT

08.06.2020 2020-06-08T00:00:00+02:00 https://www.frr.pl/news/1006/otrzymanie-subwencjipozyczki-z-pfr-w-podatku-pitcit
Fundacja Rozwoju Rachunkowości
W związku z sytuacją spowodowaną epidemią koronawirusa, z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) przedsiębiorcy mogą uzyskać wsparcie w postaci subwencji finansowej (pożyczki). Dla celów podatku dochodowego pomoc finansowa z PFR traktowana jest jak pożyczka.
W świetle przepisów podatkowych PIT/CIT:
•    wypłata środków przez PFR jest dla przedsiębiorcy neutralna podatkowo,
•    podatnicy nie zaliczają do przychodów podatkowych kwoty otrzymanej pożyczki,
•    zwrot pożyczki jest dla podatnika neutralny podatkowo,
•    podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kwoty zwróconej pożyczki,
•    koszty sfinansowane z udzielonej pożyczki kwalifikowane są do kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach,
•    wydatki, które zostały pokryte ze środków przekazanych przez PFR, podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli spełniają ogólne przesłanki wynikające z ustaw podatkowych,
•    kwalifikacji wydatków jako kosztów uzyskania przychodów nie zmienia również ewentualny fakt umorzenie pożyczki.

Wniosek o udzielenie niskooprocentowanej pożyczki dla mikroprzedsiębiorców ze środków Funduszu Pracy złożyć należy w powiatowym urzędzie pracy właściwym ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, po ogłoszeniu naboru. Wniosek można złożyć za pomocą formularza elektronicznego na portalu www.praca.gov.pl lub w postaci papierowej. Może to zrobić również pełnomocnik, którego dane należy wskazać we wniosku i dołączyć pełnomocnictwo.

Pożyczkobiorca ma możliwość wystąpienia o umorzenie udzielonej pożyczki. Podlega ona umorzeniu wraz z odsetkami na wniosek pożyczkobiorcy, pod warunkiem, że będzie on prowadził działalność gospodarczą przez okres 3 miesięcy od dnia jej udzielenia (nie można jej zawiesić ani zlikwidować).

Aby umorzyć pożyczkę, pożyczkobiorca musi złożyć wniosek o umorzenie pożyczki. Zawiera on oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej przez okres 3 miesięcy od dnia udzielenia pożyczki. Wzór tego wniosku stanowi załącznik do podpisywanej umowy o udzielenie pożyczki. Złożyć go należy w ciągu 14 dni od dnia spełnienia warunku dla skorzystania z umorzenia.

Dniem udzielenia pożyczki jest dzień przyznania środków. Pożyczkobiorca, który nie spełni warunku umorzenia albo nie złoży wniosku o umorzenie w terminie, będzie miał obowiązek spłaty pożyczki.

Jesteś zainteresowany szkoleniami zamkniętymi
przygotowanymi zgodnie z potrzebami Twojej firmy?

Zadzwoń!
  • Warszawa zadzwoń 22 583 10 00
  • Katowice zadzwoń 32 353 09 26
zamknij
zamknij

zamknij

Dbamy o Twoją prywatność

Poprzez wykorzystanie ciasteczek oraz technologiom pokrewnym, jesteśmy w stanie dostosować prezentowane Ci treści. Zgoda na zapisywanie informacji w Twojej przeglądarce oraz ich używanie i przetwarzanie (włączając profilowanie oraz analizy rynkowe i statystyczne) umożliwia nam lepsze dopasowanie oferty do Twoich potrzeb i zainteresowań. Odpowiedzialność za zarządzanie Twoimi danymi ponosi Centrum Szkoleniowe FRR wraz z wybranymi partnerami, z którymi nawiązaliśmy współpracę.

Dane są przetwarzane w celu udoskonalenia użytkowania naszych serwisów, generowania danych statystycznych oraz poprawy ogólnej funkcjonalności naszej strony. Klikając przycisk "Zgadzam się", wyrażasz zgodę na marketingowe i statystyczne wykorzystanie plików cookies przez platformę FRR oraz partnerów.

Pamiętaj, że zgoda jest całkowicie dobrowolna. Swój wybór możesz zmodyfikować na stronie Polityki prywatności.

Kliknij polityka cookies, aby dowiedzieć się więcej, w tym jak zarządzać plikami cookies za pośrednictwem swojej przeglądarki internetowej.

Wybór zgód

Wyświetl szczegóły