Pomimo, że od wejścia w życie nowych przepisów w zakresie rozliczania podatku dochodowego, dotyczących firmowych samochodów osobowych minęło już siedem miesięcy, ciągle pojawiają się kolejne wątpliwości dotyczące ich stosowania. Jedną z nich jest również sposób rozliczenia wydatków (w limicie lub bez limitu 75%) na naprawę powypadkową samochodu osobowego objętego dobrowolnym ubezpieczeniem.
Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (www.rcl.gov.pl) zamieszczono projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Kodeks karny skarbowy, które mają usprawnić, ujednolicić i uszczelnić aktualny systemu VAT.
Rada Ministrów na posiedzeniu w dniu 16 lipca 2019 r. przyjęła projekt nowelizacji ustawy o pdof zakładający zwiększenie pracowniczych kosztów uzyskania przychodów oraz obniżenie najniższej stawki skali w podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mają obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu tzw. kasy rejestrującej.
W jednostkach niejednokrotnie zdarza się, że otrzymana przez nabywcę lub wystawiona przez sprzedawcę faktura, ulegnie zniszczeniu czy też po prostu zaginie. W takim przypadku dla udokumentowania operacji gospodarczej wystawia się duplikat faktury (zasady wystawiania duplikatów faktur określone zostały w art. 106l ustawy o VAT).
Zgodnie z art. 232 kodeksu Pracy pracodawca jest zobowiązany zapewnić posiłki profilaktyczne i napoje pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych.
W obecnym stanie prawnym pracodawcy nie mogą samodzielnie prowadzić kontroli stanu trzeźwości pracowników, w tym również kontroli trzeźwości wyrywkowych. Taka opinia po najnowszych zmianach w Kodeksie Pracy została przedstawiona przez Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO).
Podatnik, który nie interesuje się przebiegiem transakcji i gromadzi jedynie jej dokumentację podatkową, musi liczyć się z zarzutem "niedochowania należytej staranności" w kontaktach handlowych. Taki zarzut w konsekwencji może prowadzić do pozbawienia go prawa do odliczenia VAT od dokonanych zakupów oraz zakwestionowania zasad opodatkowania VAT dalszej sprzedaży towaru.
W dniu 7 czerwca 2019 r. do Sejmu wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje kolejne zmiany w zakresie VAT. Od września 2019 r. planuje się wprowadzenie między innymi:
Od 1 września 2019 r. niektórzy podatnicy zostaną objęci obowiązkowym stosowaniem tzw. mechanizmu podzielonej płatności, natomiast w projekcie zmian do ustawy o VAT wskazano, iż obowiązek stosowania „split payment” będzie dotyczył towarów i usług konkretnie wskazanych w dodanym do ustawy o VAT załączniku nr 15.
W dniu 29 czerwca 2019 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 czerwca 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectwa pracy.
Już od 1 lipca 2019 r. część przedsiębiorców obowiązanych jest wdrożyć w zakładzie pracy pracowniczy plan kapitałowy – czyli tzw. PPK.
Przy tym podmiot zatrudniający, który ma zarejestrowany pracowniczy program emerytalny – PPE może być zwolniony z obowiązku wdrożenia PPK (pracowniczych planów kapitałowych).
Każdemu czynnemu podatnikowi VAT przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim zakupione towary i usługi są wykorzystywane przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawodawca wskazał także wyjątki od tej zasady i np. odliczenia VAT nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i usług gastronomicznych - jednak nie w każdym przypadku zakaz taki obowiązuje.